Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

AES ÖĞRETMEN KARİYERİ ANKETİ SONUÇLANDI

22 Kasım, 2013

Anadolu Eğitim Sendikası, Kariyer Anketi Sonuçları

n

Öğretmenlerimizin % 75 i yalnızca öğretmendir, uzmanlıkları yoktur!

n

\

n

Kariyer basamaklarında yükselme isteyenler ve karşı olanlar yarı yarıya!

n

\

n

Bir kez gerçekleşen kariyer sınavına halen görevde olanların %84 ü girememiş!

n

\

n

Öğretmenlerin  %76 sı bir defa düzenlenen kariyer sınavı yüzünden haksızlığa, maddi kayba uğradığını düşünmektedir!

n

\

n

Öğretmenler kariyerin sınavla ölçülmesine karşıdır, muhtemel bir sınavda mevzuatın sorulmasını ve ödüllerin sayılmasını istemiyorlar!

n

\

n

Öğretmenlerin 657 ve MEB Mevzuatı içindeki kariyer planlamalarından habersiz!

n

\

n

Öğretmenler tekrarlanmayan sınav, kayıp haklar için adalet istiyor!

n

\

n

Öğretmenlerin %80 i lisans mezunu olup, lisansüstü bir eğitim almıyor!

n

\

n

Lisansüstü eğitim alan öğretmenlerin yalnızca %21 çalıştığı ilde eğitim alabilmiştir!

n

\

n

Mesleği sürdürürken lisansüstü eğitim gören öğretmenler bakanlıkça desteklenmemiştir!

n

\

n

Lisansüstü eğitimin öğretmen kariyerine katkısı yoktur!

n

\

n

Öğretmenler eğitimlerini sürdürmenin yararına inanmamaktadır!

n

\

n

Öğretmenlerimiz mesleki gelişimlerini önemsemektedir!

n

\

n

Lisansüstü eğitime büyük talep var!

n

\

n

Öğretmenin eğitimini sürdürebilmesi için koşullar uygun değil!

n

\

n

Öğretmenler ödül ve takdirlerin objektifliğine inanmıyor!

n

\

n

İdarecilerin adil ve objektifliğine güven zayıf!

n

\

n

Öğretmenler veli görüşünün kariyer belirlemesine karşı!

n

\

n

Öğrenci görüşleri ile kariyer belirlenmesi istenmiyor!

n

\

n

n

Sonuç ve Çözüme Dair:

n

2005 yılında MEB tarafından uygulanan ‘’Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme’’ projesi, sınav sonrası yaşanan uzun ve sancılı yasal süreçler, bakanlık aleyhine on binlerce dava açılması, ekonomik artısı dışında eğitimin kalite ve gelişimine katkısı olmaması, sınavların yönetmelikle duyurulmasına rağmen tekrar edilmeyişi, personel arasında ücret ve fırsat eşitsizliğine sebep oluşu, mesleğe yeni başlamış öğretmenlerle aynı görev ve iş yükünü yerine getiren uzman öğretmenler arasındaki ücret uçurumu vb. binlerce soruna ve tartışmaya neden olmuş anlamsız ve faydasız bir uygulama olarak tarihe kaydedilmiştir.

n

Ankete katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğu ‘’Kariyer Uygulaması’na karşı olmamalarına rağmen, uygulamanın hem yönetmelik hem de altyapı açısından iyi düşünülmemiş, planlanmamış olmasının getirdiği hukuksal ve pratik sonuçların camia içinde yarattığı rahatsızlığa işaret etmekte, 8 yıldır süren personel ilişki ve dayanışmasını zedeleyen bu büyük sorunun düzeltilmemiş olmasından da hayal kırıklığı yaşadıklarını belirtmektedirler. Bugün unutturulmaya ve gündem dışına itilmeye çalışılan bu büyük sorun, her ay maaş bordrolarında kendini göstermekte, öğretmenlerin mesleki gayret ve heyecanlarını zedelemektedir.

n

Adil, eşitlikçi ve çağdaş normlar ışığında, sendikaların önerileri, akademik bakış açısı, eğitim sistemimizin iç dinamikleri hesaba katılarak, hukuka uygun  bir ‘’Kariyerde Yükselme’’ yönetmeliğinin en kısa sürede hazırlanarak yasalaştırılması elzemdir.

n

Anket sonuçlarından anlaşılacağı gibi; öğretmenler kariyerin sınavla ölçülmesine tam destek vermese de muhtemel bir sınavda alan sorularının sorulmasını bekliyor, mevzuattan sınava tabi olmak istemediği gibi kadro-branş sınırına da karşılar. Sınav için hizmet yılı sınırlandırmasını, ödül takdirini, idare raporunu, hatta veli ve öğrenci görüşünü şüpheyle karşılamaktalar.

n

Lisansüstü eğitimin sancılarını da ortaya koyan anketimiz kariyer sisteminde bu eğitimi özendirecek bir düzenleme yapılmasının önemini ortaya koymuştur. Her öğretmenin eğitimini sürdürebilmesi ve kariyer yapabilmesi için açık bir beklenti tespit edilmiştir.

n

Dikkat çeken diğer bir nokta da ankete ek olarak görüş paylaşan öğretmenlerin neredeyse tamamının konuyu öteleyen, erteleyen bakanlığa ve sendikalara tepki duyduğudur. Üzerinden yıllar geçmesine rağmen konuya eğilmeyen siyaset kurumu ve eğitim sendikalarına tepkiler sürmektedir.

n

Kariyer uygulaması iyi düşünülmemiş ve planlanmamıştır. Uygulamanın adil ve hukuka uygun olmadığı yargı kararlarıyla da açığa çıkmıştır.  Yanlış uygulamaların sonucu olarak ortaya çıkan maddi ve manevi zararın bir şekilde tazmin edilmesi gerekir. Sendikamızın bu noktadaki önerisi 8 yıl önceki sınav tarihinde görevde olup hala görevini sürdüren her öğretmeni uzman kadrosuna taşınmasıdır.

n

Özünde ve yasal zeminde bir kariyer ve uzmanlık gerektiren mesleğimizin yapısına uygun düşecek şekilde her öğretmenin uzmanlığı sağlanmalıdır. Bu konuda çalışılan süre kıstas alınabilir. Lisansüstü bir eğitimi başarıyla tamamlamış öğretmenler için, tezsiz-tezli yüksek lisans yapanlarda sırasıyla 2 ve 4 yıl önce olmak şartıyla, lisans mezunlarına ise 10. Yılda uzmanlık kadrosu verilmelidir. Doktorasını yapmış bir öğretmenin uzmanlığı bekletilemez. Lisansüstü eğitimin özendirilmesi, kolaylaştırılması ve desteklenmesinin önemi büyüktür. Adil bir yer değiştirme sistemi oturtamamış bakanlığımızın öncelikle bu sorunu çözmesi, eğitimi tayin değil, gelişim için isteyen öğretmenleri fark etmesi gerekir.

n

Uzman öğretmenlerden 20, yılını tamamlayanlar, uzman iken doktora yapanlar ise aynı yıl başöğretmen olarak atanabilir. Bu aralıkta yüksek lisans yapanların başöğretmenliği tez durumuna göre 2 veya 4 yıl önceye çekilmelidir. Başöğretmenlerden adaylar başta olmak üzere tüm öğretmenlere danışmanlık yapması beklenmeli, ders yükleri azaltılmalı, ücretleri tatmin edici olmalıdır.

n

Bakanlığımız personelinin akademik unvanlar alabilme ve kullanabilme olanakları için yasal düzenlemelere de ayrıca ve acilen ihtiyaç vardır.

n

Anketimizi düzenleyen ve uygulayan temsilcilerimizle, zaman ayırarak yanıtlayan tüm öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz…

n

 

n

Anadolu Eğitim Sendikası 

Yorum Yap