Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Müdür Yardımcılığı Norm Sınırlamaları Kalksın!

10 Aralık, 2013

Norm kadro yönetmelik taslağına ilişkin değerlendirmelerimizi, yönetici ve üyelerimizin özellikle ilgili oldukları alanlarda yaptığı eleştirileri dikkate alarak gerçekleştirdik. Bu bakımdan Bakanlığımıza ulaştırdığımız görüş ve önerilerimizin, taslağın kesinleşmesi aşamasında kullanılmasının, işin mutfağında olan değerli yönetici ve öğretmenlerimizin dikkate alınması olduğu kanaatindeyiz. Konuyla ilgili olarak bakanlıkla yaptığımız yazışma kapsamında ele alınan temel görüş ve önerilerimiz şu şekildedir;

n

 

n

Tarih: 10/12/2013

n

Sayı:403-13/2265

n

Konu:  Yönetici Ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik Taslağı

n

İlgi: Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul ve kurumların yönetici ve öğretmenlerinin norm kadrolarına ilişkin yönetmelik, 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu

n

 

n

T.C.

n

MEB

n

İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü’ne

n

Bakanlığınızın yayınlamış olduğuMilli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul Ve Kurumların Yönetici Ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik Taslağı”na ilişkin olarak, yayınlandığı tarihten bu yana Merkez Yönetim Kurulu ve Hukuk ve Toplu Sözleşmelerden Sorumlu sekretarya koordinatörlüğünde, üyelerimizle gerçekleştirdiğimiz paylaşımlar çerçevesinde yürüttüğümüz çalışmalar aşağıdaki gibi şekillenmiştir.

n

1.       Anaokullarındaki 1 müdür yardımcısı normu için belirlenen alt limit kaldırılmalıdır. 101 öğrenciden sonraki her 200 öğrenciye ek kadro tahsis edilmelidir.

n

2.       İlkokullarda 1 müdür yardımcısı normu için belirlenen alt limit kaldırılmalı, ikinci norm kadro için belirlenen 501 sınırı 301’e indirilmelidir. Bundan sonraki her 300 öğrenciye bir norm kadro tahsis edilmelidir.

n

3.       Ortaokullarda ikinci müdür yardımcısı norm kadrosu için belirlenen 401 sınırı 301’e indirilmelidir. Bundan sonraki her 300 öğrenciye bir norm kadro tahsis edilmelidir.

n

4.       Ortaöğretim ikinci müdür yardımcısı norm kadrosu için belirlenen 401 sınırı 301’e indirilmelidir. Bundan sonraki her 300 öğrenciye bir norm kadro tahsis edilmelidir.

n

5.       Bölgelere göre uygulanan norm kadro belirlenmesi, 6-31 saate kadar 1 öğretmen normu verilir maddesini uygulanamaz hale getirmektedir. Bu nedenle orta öğretim kurumlarındaki matematik, kimya, fizik, biyoloji, edebiyat, tarih, coğrafya derslerinde, ortaokullardaki matematik, fen bilgisi, sosyal bilgiler, Türkçe derslerinde bölgeye göre norm uygulamasından vazgeçilmeli, her okula bu branşlara ait norm kadro tahsisinde sadece 11.maddede belirtilen “örgün ve yaygın eğitim okul ve kurumlarında, genel bilgi ve meslek derslerinden haftalık toplam ders yükü;”hükümleri uygulanmalıdır.

n

6.       Eğitim kampüsü il ilgili hükümlerin yönetmelikte yer alması olumlu olsa da, ülkemizdeki eğitim kampüsü niteliğini taşıyan yapıların azlığı nedeniyle, konuyla ilgili kapsamlı bir çalışma yapılarak ayrıca düzenleme yoluna gidilmesi daha yerinde olacaktır.

n

7.       Müdür norm kadrosuyla ilgili olarak 6.maddede belirtilen “b) Birden fazla  okul  türünün .... ve  c) Birden fazla  okul  ve  kurumun  aynı bünyede...”  maddelerinde yer alan; “okul türü” ve “aynı bünyede” ifadelerinin tanımları yoruma mahal bırakmayacak şekilde açıkça yapılmalıdır.

n

8.       Anaokulu ve ilkokullarda sayı aranmaksızın 1 rehber öğretmen, 200 öğrenciden sonraki 200 öğrenciye 1 rehber öğretmen normu verilmelidir.

n

9.       Ortaokullarda sayı aranmaksızın 1 rehber öğretmen, 200 öğrenciden sonraki her 200 öğrenciye ayrıca 1 rehber öğretmen normu tahsis edilmelidir.

n

10.   Ortaöğretim kurumlarında öğrenci sayısına bakılmaksızın 1 rehber öğretmen, 150 öğrenciden sonraki her 200 öğrenciye 1 rehber öğretmen normu tahsis edilmelidir.

n

11.   18. Maddede ifade edilen “ Okul ve kurumların norm kadro sayılarının bu Yönetmelikte yer alan norm kadro kriterleri çerçevesinde değişmesi halinde, bu değişikliğe konu olan okul ve kurumların norm kadro sayıları Nisan - Ekim aylarında 16 ve 17 nci maddeler doğrultusunda bu değişikliğe konu olan verilerin elektronik ortamdaki veri tabanında güncellenmesi durumunda norm kadroları yeniden belirlenir” hükmü suiistimale açıktır. Nisan ayında norm kadrodan düşürülen bir branş öğretmeninin norm fazlası olmasına ve başka bir kuruma atanmasına yol açtıktan sonra, söz konusu branşın yeniden norm içerisine alınması mümkündür. Burada özellikle fizik, kimya ve biyoloji gibi derslerin seçmeli dersler kapsamına indirgenmiş olması örnek verilebilir.

n

 

n

12.   Yine 18. Maddede ifade edilen “Yeni okul, kurum yapılması veya mevcut kurumlarda yeni derslik açılması halinde, bu okul ve kurumların norm kadroları Nisan-Ekim ayları beklenmeksizin belirlenir. Bakanlık gerek gördüğü durumlarda bu aylar dışında da okul ve kurumların norm kadro sayılarını yeniden belirleyebilir” hükmü, bu okullarda gerçekleştirilecek atamalarda hakka niyetten yoksun inisiyatiflerin kullanılmasına yol açabilir.

n

 

n

13.   11.maddede belirtilen “Ancak Fen lisesi, Sosyal bilimler lisesi, mesleki ve teknik eğitim merkezleri, yatılı bölge ortaokulu ile özel eğitim okul ve kurumları eğitim bölgesi veya yerleşim merkezleri hariç; aynı yerleşim merkezindeki (birden fazla eğitim bölgesi oluşturulmuşsa her bir eğitim bölgesindeki) okul ve kurumların aynı alanlardaki haftalık ders yükü toplamı dikkate alınarak norm kadroları belirlenir. Belirlenen norm kadroların okul ve kurumlar itibariyle dağılımı, o alandaki ders yükü en fazla olandan başlanılarak her 21 saate bir norm kadro olacak şekilde yapılır. Yapılan dağılım sonucunda artan norm kadro olması halinde, bakiye ders yükü en fazla olan okul veya kuruma verilir” hükmü daha yüksek puana sahip olan öğretmenin bölge içerisinde norm fazlası durumuna düşmesine zemin hazırlamaktadır. Bu nedenle bu durumlarda norm belirlemesi ders yükü fazla olan okula göre değil, puanı yüksek olan öğretmene göre gerçekleştirilmelidir.

n

 

n

Ek olarak;

n

 

n

14.   Norm kadro yönetmeliğinin kapsamının genişletilerek veya ek yapılarak genel idare hizmetleri sınıfı, teknik hizmetler sınıfı ve yardımcı hizmetler sınıfı çalışanları başta olmak üzere; Bakanlığın tüm teşkilatında görev yapan mimar, mühendis, tekniker, teknisyen, memur, VHKİ, bilgisayar işletmeni, şoför, hizmetli vb. diğer unvanlarda görev yapan personeli de kapsayacak şekilde genel bir norm kadro yönetmeliği düzenlenmesinin daha uygun olacağı kanaatindeyiz.

n

15.   Mezuniyet alanı farklı olan sınıf öğretmenlerinin alan değişikliği yöneticiler dâhil yapılmalı. (Sınıf Öğretmenliğindeki fazlalığın önlenmesi gözetilmeli)

n

16.   Yan alana geçiş yapan öğretmenlerden isteyenlerin tekrar kendi branşlarına dönme hakkı tanınmalı.

n

17.   Sınıf öğretmenliğinde okullarda yeterli derslik olmadığı için şube açılamadığı durumlarda öğretmen zorla norm fazlası hale getirilmemeli.

n

 

n

Bu yönetmelik ile paralel olan Yönetici Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliğinde de aşağıdaki hususların göz önünde bulundurulması temennisi içerindeyiz.

n

·         Tamamen göreceli ve tartışmalı sözlü sınav uygulamasından kesin olarak vazgeçilmelidir.

n

·          Ek-1 kapsamında yer alan uzman öğretmenlik, yalnızca 2005 yılında 1 kere uygulanmış bir sınavı kazananlardan bazılarına verilmiş bir unvandır. Öğretmen kariyeri adil şekilde oluşturulmadan uzman öğretmenliği yönetici atamalara esas puan olarak yansıtmak doru değildir. 

n

·         Danıştay Kararı ile iptal edilen sertifikalı eğitimlere puan verilmesi uygulamasına EK-1 içinde yer verilmiş olup, öğretmen inisiyatifine bağlı olmayan bu kriterden vazgeçilmelidir.

n

·          Ek-1 de sayılan ödüllerden hangilerinin değerlendirileceği belirsizdir. Haksız ve yersiz şekilde dağıtılan ödüllerin varlığı ve geçmiş dönemlerde yapılan yönetici atamalara etkisi malumdur.

n

·          Asker öğretmenlikte geçen süre hizmet süresinden sayılmalıdır.

n

·          Müdür başyardımcılığı yönetmeliğin genelinde ihmal edilmiştir. Seçimlerinde puan üstünlüğü gözetilmeli, görev tanımları ayrıca yapılmalıdır.

n

 

n

Sonuç Olarak: Tüm görüş, eleştiri ve önerilerimizin ortak kaygısı torpil ve kayırmaya yer bırakmayacak denli şeffaf, adil bir yönetici atama yönetmeliği ve norm kadro yönetmeliğinin tesisidir. Kurumlarımızı liyakatli idarecilerle kavuşturmak hem çalışma barışı hem de akademik başarı için şarttır. 4+4+4 eğitim sistemi ile dönüştürülen okullar zaten sıkıntıda olan idari kadroları mağdur etmiştir. İlgili değişiklikleri taslak resmiyet kazanmadan yapmak gerekir. Yönetmeliğin biran evvel yayınlanmasını arzu ediyoruz.

n

       Görüş ve önerilerimizin adil, kalıcı bir norm kadro ve yönetici atama sistemine kavuşmamıza katkı sağlamasını umuyoruz.

n

                     Bilgilerinize arz ederiz.

n

 

n

 

n

 

n

 

n

Anadolu Eğitim Sendikası

Yorum Yap