Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Ortak Sınavlar ve Analizleri Sorununu Bakanlığa İlettik…

12 Aralık, 2013

7 EYLÜL 2013 TARİHİNDE YAYINLANAN MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI YÖNETMELİĞİNİN UYGULANMASINDA YAŞANAN SORUNLAR

n

TALEP VE ÖNERİLERİMİZ

n

 

n

1) SINAV ANALİZLERİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR 7 Eylül 2013 tarihinde yayınlanan, Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Yönetmeliği'nin ilgili maddelerine göre;

n

MADDE 4- (1) t) Sınav analizi: Sınav sonuçlarının soru, şube ve sınıf bazında ayrıntılı olarak değerlendirilmesi,

n

MADDE 45- (1) b) Aynı derse giren öğretmenlerin ortak değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede okutulan tüm derslerin yazılı sınavları ortak yapılır ve ortak değerlendirilir. Sorular ve cevap anahtarları zümre öğretmenlerince birlikte hazırlanır ve sınav sonunda ilan edilir.

n

Bu sınavların şube ve sınıflar bazında sınav analizleri yapılır. Konu ve kazanım eksikliği görülen öğrencilerin durumları, ders ve zümre öğretmenleri tarafından yeniden değerlendirilir.

n

MADDE 49- (1) Öğretmenler sınav, performans çalışması ve projelerin sonuçlarını öğrencilere bildirir ve sınav analizlerine göre ortak hataları açıklar.

n

Zümre öğretmenler kurulu

n

MADDE 111-(2) ...Ayrıca zümre öğretmenler kurulu program ve diğer öğrenme etkinliklerini değerlendirmek, uygulama süreçlerini izlemek, ortak kullanılacak ölçme-değerlendirme araçlarını hazırlamak ve sınav analizlerini yapmak üzere her ay belirli bir günde bir araya gelir. Bu toplantılara ayda bir kez okul müdürü veya sorumlu müdür yardımcısı katılır. denmektedir.

n

Yönetmeliğin;4.Maddesinin(t)fıkrasında sınav sonuçlarının soru analizlerinin ayrıntılı olarak değerlendirileceği,45.Maddenin(b)fıkrasında sınavların ortak yapılıp zümre tarafından şube ve sınıflar bazında ortak değerlendirilip analizinin yapılacağı ve bu sonuçlara göre konu ve kazanım eksikliği görülen öğrenciler için yapılması gereken uygulamaların karara alınacağı belirtilmektedir.

n

1) Yönetmelikte, sınav analizlerinin ayrıntılı olarak yapılacağı belirtilmesine rağmen, analizin nasıl bir metod ve yöntemle yapılacağı ve uygulanacağı belirtilmemiştir.

n

2) Soru, sınıf ve şube analizlerinin, sınavda sorulan soru adedi, öğrenci sayısı,sınıf ve şube sayıları,zümre öğretmen sayıları dikkate alındığında,öğretmenlerin ortak ve sağlıklı bir değerlendirme yapabilmeleri, ciddiyet ve uzun bir süre isteyen bir süreç olmasına rağmen, yönetmelik sadece bu toplantıların ayda bir kez toplanacağına atıf yaparak,zümrelerin bu zor, emek ve uzun bir süre gerektiren değerlendirmeyi nasıl yapacakları ve okul idarelerinin ne gibi tedbirler alacakları belirtilmemiştir.

n

3)Bazı okullarda, sınav soru analizlerinin, internette paylaşılan veya bilgisayar uzmanlarına yaptırılan, çalışma mantığı birbirinden farklı programlar yardımıyla yaptırıldığı, okul yönetimlerince öğretmenlerin bu programları kullanmaları zorunlu tutulduğu, analiz sonuçlarının okul yönetimlerince imza karşılığında toplanıldığı duyulmakta, bilinmektedir. Sınav analizlerinin bu şekilde yapılması ve okul yönetimlerince takip edilmesi konusunda bakanlığın amir bir yönergesi veya talimatı var mıdır?

n

4) Her öğrenciye ait cevap kağıdının cevaplarının tek tek işlenmesi mantığına göre çalışan bu programlara veri yükleyen bir öğretmenin harcayacağı emek ve işgücü kaybı, ayrıca elde edilen analizlerin diğer şube ve sınıflarla, başka bir program üzerinden yeniden sınıf sınıf, şube şube veriler girerek analizlerinin yapılma süresi ve süreci, öğretmenin asli görevlerini aksatmasına, motivasyon kaybına ve konsantrasyon eksikliğine sebep olabileceği hesaba katılmış mıdır?

n

5) Program yardımıyla elde edilen ve veri girişinde öğretmenin insiyatifi geçerli olan bir analiz sonucunda elde edilen veriler, eğitimin eksikliği ve yeterliliği konusunda genel geçer bir yargıya ulaştırıp, eğitimin kalitesine bir katkı sağlayabilir mi?

n

6) Ortalama 30 öğrenciden oluşan,15 farklı sınıfa giren bir öğretmenin, şıkları da dikkate alındığında 20 sorudan oluşan bir ortak sınav sonucunda, soru ve şıkların ayrı ayrı veri olarak girilmesi suretiyle çalışan bir programa, 9000 kez veri girmesi, elde ettiği sınıf bazında analiz sonuçlarını, aynı verileri giren diğer şube öğretmenlerinin analizleriyle sınıf sınıf birleştirmesi, zümre öğretmenlerinin soru, sınıf ve şube analizlerinin üst üste getirilmesi sonucunda yapacakları toplantıyla veriler üzerinden alınması gereken kararların belirlenmesi gerekmektedir. Haftada 20 saat derse giren bir öğretmenin, derse hazırlık süreci, rehberlik çalışmaları, şube öğretmen kurulu ve resmi toplantılara katılması, sosyal kulüp çalışmaları, her öğrenciye vermekle yükümlü olduğu performans çalışması ve proje ödevlerinin takibi ve değerlendirilmesi, sınav kağıtlarının okunup e-okul sistemine yüklenmesi, veli toplantıları düzenleyip veli ve öğrenci görüşmelerini yapması, mülkî idare amirlerinin/milli eğitim müdürlüklerinin kararlarıyla alınmış projelere ve çalışmalara aktif olarak katılmak zorunda bırakılması (Değerler Eğitimi, Berchmarking, Ben de Başarabilirim.vb projeler gibi) Ulusal Bayram Ve Kutlanması zorunlu gün ve hafta programlarının hazırlanması, okul içi veya dışı yarışma programlarına öğrencilerin hazırlanması vb. onlarca görev arasında, öğretmenlerin sınav analizlerini hangi süre ve hangi enerjiyle nasıl gerçekleştirileceği, psikolojik ve sosyal bir açıdan dikkate alınmış mıdır?

n

TALEP VE ÖNERİLERİMİZ

n

1)Öğretmenlik mesleği uzmanlık niteliği taşıyan ve öğretmenin bireysel yeteneğiyle öğretim sürecini belirlediği emek ve sabır gerektiren bir süreçtir. Öğrenciyi tanıma ve yeteneklerini tespit etmek öğretmen olmanın bir gereğidir. Öğretmenler, dersin verimliliğini ve öğrencilerinin kazanımlarını belirlemede, sınav analizlerini yapmada uzmanlaşmış kişilerdir. Sınav, sınıf ve şube başarılarını tespit noktasında programlara ihtiyaç duymazlar. Bu cihetten okul yönetimlerinin soru ve sınav analizleri konusunda öğretmenleri program kullanmaya ve verilerin okul idarelerine teslimi gibi zorlamalarla baskı altında tutmaya çalışmaları öğretmenlerin iş ahlaklarına yöneltilmiş bir haksızlıktır. Sınav analizleri konusunda öğretmenlerin bireysel tecrübe ve yöntemleri dikkate alınmalıdır.

n

2) Zümre öğretmen kurulları, sınav analizlerini, sınıf ve şube başarılarını tespit edip sorunları çözecek kararlar alabilecek yetkinlik ve birikime sahiptir. Eğitim istatistiki bir süreç değil, sabır ve fedakarlık gerektiren, gönül ve vicdan işidir. Öğretmenler gereksiz ve faydasız evrak dağları arasında boğdurulmamalı, enerjisi israf edilmemelidir.

n

3) Bürokraside evrak ve gereksiz yazışma ve prosedürler azaltılırken, eğitimde her yeni yönetmelikle öğretmene yüklenen evrak yükü kat kat artmaktadır. Öğretmenler boş zamanlarının büyük bir bölümünü rapor ve evrak doldurmakla harcamak zorunda bırakılmışlardır. En kısa sürede gereksiz evrak yükünün azaltılması, öğretmene derse hazırlık yapabilme imkanının sağlanması gereklidir.

n

4) Bir çok okulun internet ağı, bilgisayar ve yazıcı sayıları, fotokopi imkanları yeterli değilken, bilgisayara ve evrak çoğaltmaya, kâğıt israfına sebep olan bu uygulamaların kaldırılması veya kolaylaştırılması, iş gücünün hem de ekonomik olarak büyük bir israfı önleyecektir.

n

 

n

2) ORTAK SINAVLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE TEKRARI NOKTASINDA YAŞANILAN SORUNLAR

n

Yazılı ve uygulamalı sınavlar MADDE 45- (1) b) Aynı derse giren öğretmenlerin ortak değerlendirme yapabilmelerine imkân vermek üzere birden fazla şubede okutulan tüm derslerin yazılı sınavları ortak yapılır ve ortak değerlendirilir. Sorular ve cevap anahtarları zümre öğretmenlerince birlikte hazırlanır ve sınav sonunda ilan edilir. Bu sınavların şube ve sınıflar bazında sınav analizleri yapılır. Konu ve kazanım eksikliği görülen öğrencilerin durumları, ders ve zümre öğretmenleri tarafından yeniden değerlendirilir.

n

Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi MADDE 47- (3) Yazılı sınav sonunda öğrencilerin çoğunluğunun başarısız olması hâlinde, başarısız öğrenciler için bir sınav daha yapılır. Bu sınava isteyen başarılı öğrenciler de katılabilir. Bu sınavlarda öğrencinin aldığı en yüksek puan geçerli sayılır.

n

Yönetmeliğin ilgili maddelerine göre yapılan ortak sınavlar sonucu bazı ortaöğretim kurumlarında, sınav sonuçlarını değerlendirme konusunda farklı uygulamalar yapıldığı görülmüştür. Karşılaşılan problemler şunlardır:

n

1) Yönetmeliğin 45.maddesinde, sınavların ortak yapılacağı ve ortak değerlendirileceği belirtilmiş ancak, ortak sınavlar sonunda başarısız olan öğrencilerin çoğunluğu belirlenirken, sınıflar bazında mı, yoksa şubeler bazında mı belirleneceği konusunda okul idareleri ve öğretmenlerince tereddütlerin ortaya çıktığı görülmektedir.

n

2) Ortak sınav sonuçlarını analiz etmekle yükümlü zümre öğretmenler kurulları, yaptıkları değerlendirmede, sınıf başarısını mı yoksa şube başarılarını dikkate alarak sınav tekrarına karar vermeleri de bir tereddüt noktasıdır.

n

3) Ortak sınav sorularının zümre tarafından ortak hazırlandığı belirtilmekte, sınav tekrarı söz konusu olduğunda soruların, zümre veya ders öğretmeni tarafından mı hazırlanacağı belirtilmemektedir.

n

4) Bazı okulların %50 başarıyı belirlerken sınıflar bazında değerlendirme yaptıkları görülmektedir. Sınıflar bazında çoğunluğu başarısız olan öğrenciler dikkate alınması durumunda ve yönetmelik gereği sınav tekrarlandığında;

n

a) Yapılacak olan ikinci sınava, yalnızca ilgili sınıfın başarısız öğrencileri mi girecektir?

n

b) Başarı oranı %50'nin üzerinde olan diğer şubelerin başarısız öğrencileri için ikinci bir sınav yapılması gerekir mi?

n

5) Yapılacak ikinci sınav sonunda başarı oranı %50'yi geçmemesi durumunda üçüncü bir sınav yapılmasına gerek var mıdır?

n

6) Teknik Eğitim Genel Müdürlüğüne bağlı, Mesleki Teknik Eğitim kurumlarında, meslek dersleri öğretmenlerinin okutmakta oldukları birçok farklı ders grubu için ortak sınav uygulaması gerekmekte midir?

n

7) Farklı günlerde uygulama eğitiminde bulunan 11 ve 12.sınıf öğrencileriyle ortak sınavın nasıl gerçekleştirileceği büyük bir sorundur. Yıl boyunca birçok dersten ortak sınav yapılacağı düşünüldüğünde okulların ve öğrencilerin işletmelerle çeşitli sıkıntılar yaşayacağı da açıktır. Bununla beraber bu öğrencilerin farklı günlerde aynı sorularla sınava tabi tutulması da sınavın güvenirliğini ortadan kaldırmaktadır. Dolayısıyla sınav hakkaniyetsiz bir değerlendirmeye yol açmaktadır.

n

8) Bazı lise türleri ortak sınav uygulanması açısından uygun değildir. Sağlık meslek liseleri gibi bazı okullara girişte farklı SBS taban puanı oluşmuş bölümler bulunmaktadır. Heterojen başarı seviyelerine sahip bu farklı bölüm öğrencilerinin sürekli olarak ortak sınavla değerlendirilmeleri ve buna göre başarı/ başarısızlıklarının belirlenmesi pedagojik gerçeklere aykırıdır.

n

9) Sayısal ağırlıklı ders alan öğrencilerle sözel ağırlıklı ders alan öğrencilerin bazı derslerde ortak sınava girmeleri öğrencilerin haksızlığa uğramalarına yol açmaktadır. Bazı öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine uygun olmayacak ölçüde zorluk taşıyan sorularla değerlendirilmeye alınması, bu öğrencilerin ortaöğretim başarı puanlarını adil olmayan biçimde düşürecektir.

n

TALEP VE ÖNERİLERİMİZ

n

1) Ortak sınav uygulaması, aynı dersi gören sınıf ve şubeler arasındaki konu ve kazanımlarda dengenin sağlanmasını hedef alan bir uygulama olarak değerlendirilmektedir. Sınıf ve şube sayıları fazla olan okullar dikkate alındığında, sınavların çoğunluğun başarısızlığı dikkate alındığında tekrar edilmesi, eğitim sürecini olumsuz etkileyebilecek sakıncalar taşımakta, üç sınavlı bir dersten yapılacak sınav tekrarlarıyla bir dönemde altı sınav yapılmasına sebep olabilecek bir risk taşımaktadır. Milli ve dini bayram tatilleri, sınavlara hazırlık süreçleri, sınavların tekrarlanması öğrencilerin motivasyonunu olumsuz etkileyecek, öğretmeni sürekli yazılı okumak, değerlendirmek ve analiz yapmak zorunda bırakacak, eğitimde arzulanan hedeflerin başarısızlığına sebep olacak bir problem olarak durmaktadır. Bizlerce, ortak sınav sonuçlarına göre sınavların tekrar edilmesi faydadan çok zarar veren bir uygulama olarak görülmekte, sınav tekrarının öğretmenin tercihine bırakılması en doğru uygulama olacaktır.

n

2) Zümre öğretmenler kurulları, ortak sınav sonuçlarını değerlendirirken, sınav tekrarından ziyade yapılacak ikinci sınavlarda başarının artırılması için almaları gereken tedbirleri değerlendirip, sınıf başarısının artırılması için yapıcı öneriler geliştirmelidirler.

n

3) Sürekli tekrarlanan sınavlar öğrencilerin derse ve okula olan ilgilerini zayıflatan, motivasyon ve dikkat eksikliğine neden olan şikayet konularındandır. Sınav korkusu ve üst üste başarısızlıklar okuldan kaçmaya ve devamsızlığın artmasına sebep olmaktadır. Sınav tekrarı uygulaması kaldırılmalı başka yöntemler geliştirilmelidir.

n

4) Teknik ve meslek eğitimi veren liselerin işletmelerde uygulamaya giden öğrencilerinin ortak sınavın dışında tutulması gerekmektedir.

n

5) Farklı bölümleri bünyesinde barındıran liselerde ortak sınavların uygulanmasına ilişkin yeni bir düzenlemeye ihtiyaç vardır.

n

6) Sayısal ağırlıklı ders alan öğrencilerle sözel ağırlıklı ders alan öğrencilerin bazı derslerde ortak sınava girmeleri zorunluluk olmaktan çıkarılmalıdır.

n

3)SORUMLULUK SINAVI UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR

n

Sorumlu olarak sınıf geçme ve sorumluluğun kalkması MADDE 58- (2) Sorumluluk sınavları, ders yılı içerisinde yapılan yazılı veya uygulamalı sınav esaslarına göre kasım ve nisan ayları içerisinde ilgili branş öğretmeni tarafından yapılır. Sınav tarihleri ve sınavı yapacak öğretmen/öğretmenler okul müdürlüğünce belirlenir. Bir dersten sınava girecek öğrenci sayısının 20 ve üzerinde olması durumunda birden fazla öğretmen görevlendirilir. Bu sınavlar dersleri aksatmayacak şekilde ders saatleri içinde veya dışında gerektiğinde cumartesi ve pazar günleri de yapılabilir.

n

Yeni yönetmelik gereği ortalama yükseltme sınavları kaldırılmış, sorumluluk sınavları eğitim dönemleri içerisine alınarak, sınav komisyonu ve gözcülük uygulaması kaldırılmıştır. Kasım ayı içerisinde yapılan sorumluluk sınavlarında aşağıdaki sorunlarla karşılaşılmıştır.

n

1) Sınavlarda görevlendirilen öğretmenlerin belirlenmesinde zümre öğretmenler kurullarının görüşleri alınmamış, görevlendirmeler okul yönetimlerinin takdiriyle belirlenmiş, bu durum branş öğretmenleri arasında haksızlık yapılıyor endişesi yaratmıştır. Sınav görevlendirmelerinin ve dağıtımının ne şekilde yapılacağı yönetmelikte açıkça belirtilmemiştir.

n

2) Sınavların zorunluluk veya gerektiğinde hafta sonları yapılacağı belirtilmişken, birçok kurum sınavları hafta sonu yapmakta ısrarcı olmuş, bu durum öğretmenlerin hafta sonları dinlenmelerine engel olmuştur.

n

3) Yönetmelik yanlış yorumlanarak öğretmenlere ders yükü oldukları saatte ayrıca sorumluluk sınavı görevlendirmesi yapılarak, aynı anda hem ders hem de sınav yapmak zorunda bırakılmışlardır.

n

4) Hafta içi yapılan sorumluluk sınavları için öğretmenin hak ettiği 5(beş)saatlik sınav ücreti birçok okul tarafından tahakkuk ettirilmeyerek öğretmenler mağdur edilmiş, itirazlar üzerine “Ödeme yapılabileceğine dair Bakanlık emri bekleniyor’’ denilerek Kasım ayı bordrolarında bu ücret tahakkuk ettirilmemiştir.

n

TALEP VE ÖNERİLERİMİZ

n

1) Zorunluluk olmadığı sürece öğretmenlerin hafta sonu tatillerinde görevlendirilmesi bir haksızlık ve yanlış bir uygulamadır. Bedenen ve zihnen en ağır işi yapmakla yükümlü olan öğretmenler en çok dinlenmeye ihtiyaç duyan çalışanlardır. Dünyada yapılan en ağır iş ve sorumluluk, bir insanın eğitimi ve yetiştirilmesi sürecidir. Sorumluluk sınavları hafta içlerinde öğretmenin boş saatlerine göre planlanmalıdır.

n

2)Sorumluluk sınavlarında görevlendirilen öğretmenlerin ders yükü dikkate alınmadan, 5(beş) saatlik sınav ücreti ödenmeli, Kasım ayı sınav ücretlerini alamayan öğretmenlerin bu ücretleri en kısa sürede ödenerek, okul yönetimleri uyarılmalıdır.

n

3) Sınavlarda görev alacak öğretmenler zümre öğretmenler kurulları tarafından belirlenerek okul idaresine bildirilerek, meydana gelebilecek haksız uygulamaların önüne geçilmelidir.

n

4) PERFORMANS ÇALIŞMASI UYGULAMASI

n

Yönetmeliğin 4. Maddesinde, performans ve projenin tanımı şu şekilde yapılmıştır. (s)Performans çalışması: Ders programında öngörülen eleştirel düşünme, problem çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılığını kullanma ve araştırma sonucu elde edilen kazanımın yazılı ve sözlü olarak paylaşılmasına yönelik öğretmenin gözetiminde yapılan bireysel veya grup çalışmasını,

n

ş) Proje: Öğrencilerin istekleri doğrultusunda belirlenen bir konuda inceleme, araştırma ve yorum yapma; yeni bilgilere ulaşma, özgün düşünce üretme ve çıkarımlar sonucunda bir ürün ortaya koymak amacıyla ders öğretmeni rehberliğinde bireysel veya grup hâlinde yaptıkları çalışmayı,

n

Performans çalışması, proje ve diğer çalışmalar MADDE 50- (1) Öğrenciler okulların özelliklerine göre yazılı sınavların dışında proje ve performans çalışması ile topluma hizmet etkinliklerine yönelik seminer, konferans ve benzeri çalışmalar yaparlar. Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden en az bir performans çalışması, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama görevini yerine getirirler.

n

(2) Öğrencilerin ders yılı içinde ulusal ve uluslararası yarışmalarda elde ettikleri başarılar, ilgili dersin proje veya performans çalışması olarak tam puanla değerlendirilir.

n

(3) Öğrencilerin hangi dersten/derslerden proje hazırlayacakları sınıf rehber öğretmenleri tarafından okul yönetimine bildirilir.

n

(4) Proje ve seminer çalışmalarında öğrencilerin laboratuvar, bilgisayar, internet, kitaplık, spor salonu ve konferans salonu gibi imkânlardan etkili ve verimli şekilde yararlanmaları için okul yönetimi tarafından gerekli tedbirler alınır.

n

(5) İşbirliği çerçevesinde, ilgili makamlardan izin ve onay alınmak şartıyla okulun amaçlarına uygun konferans ve seminerler düzenlenebilir.

n

(6) Topluma hizmet etkinliklerine önem verilir. Öğrencilerin bu etkinliklere katılmalarını teşvik etmek amacıyla okul yönetimince gerekli tedbirler alınır.

n

(7) Proje ve performans çalışması puanla değerlendirilir. Topluma hizmet etkinlikleri ve diğer çalışmalar puanla değerlendirilmez; ancak öğrencilerin mezuniyetlerinde belgelendirilir.

n

(8) Öğrencilerin derse hazırlıkları, derse aktif katılımları ve dersle ilgili araştırma çalışmaları da performans çalışması kapsamında ayrıca notla değerlendirilir.

n

Yeni yönetmelik gereği Ortaöğretim kurumlarında uygulanmaya konulan performans çalışması uygulaması konusunda aşağıdaki sorunlarla karşılaşılmıştır;

n

1) Öğrenciye getirdiği yük ve sorumluluk açısından proje ödevinden farkı olmayan, geçmiş yıllarda uygulanıp sonra kaldırılan her dersten ödev yapma uygulamasını geri getiren bir uygulama olarak görülmektedir.

n

2) Performans ve proje ödevleri öğretmenlerin aylık takip etmek ve ayrı ayrı değerlendirmek zorunda oldukları bir çalışmadır. Birçok okul idaresi denetimlerde sıkıntılar yaşamamak için öğretmenlerin performans çalışmalarını yazılı olarak temin etmelerini istemektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin önünde çok fazla yazılı evrak birikmektedir. Yine bu birçok yazılı çalışma üzerinden öğretmenin değerlendirme yapması ve not verip öğrencinin e-okul not bölümüne ayrı ayrı işlemesi gerekmektedir. Performans ödevi getirmeyen öğrencilerin takip edilmesi, ödevlerin toplanıp muhafaza edilmesi ayrı bir külfet olarak ortadadır.

n

3) Yaklaşık 14 farklı dersten performans ödevi alan bir öğrencinin bu ödevleri hazırlaması, yazması, araştırma ve inceleme yapması ve bir taraftan da üniversite sınavına hazırlanması ne kadar mümkündür; bunun sorgulanması gerekmektedir.

n

4) Performans çalışması uygulaması konusunda öğrencilerin tamamına yakınının eleştiri ve yakınmaları mevcuttur. Performans ödevlerinin zor, yorucu ve uzun zaman gerektirmesi, ders yükü ve ödevlerden sıkılmış öğrenciler için artı bir yük olması, okula gitmeme isteği ve okuldan kaçmalara sebep olmakta, velilerden bu yönde öğretmenlere ve okul yönetimlerine birçok şikayet iletilmektedir.

n

5) 12.Sınıf öğrencilerinin okula devamları konusunda sağlanan kolaylıklar yanında, performans ödevleriyle yükümlü tutulmaları ilginçtir.

n

TALEP VE ÖNERİLERİMİZ

n

1) Performans çalışması uygulaması geçmişte uygulanan ve faydasız olduğu görülerek kaldırılan, her dersten ödev yapma uygulamasının tekrarından ibaret olup, öğrencinin motivasyonunu zedeleyen bir uygulamadır, faydadan çok zarar verebilir.

n

2) Uygulamadan beklenen ciddiyet ve hazırlık süreci eğitim koşulları dikkate alındığında, hem hazırlık hem de değerlendirme bakımından uygulanabilir görülmemektedir.

n

3) Her bir ödevin hakkaniyetle değerlendirilip not olarak takdir edilmesi, hazırlanan ödevlerin kalitesi dikkate alındığında haksız sonuçlara yol açabilecek, öğretmen öğrenci ilişkilerini zedeleyebilecek sonuçlara yol açabilir.

n

4) Üniversite hazırlık sürecinde olan 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin bu ödevlere ciddiyetle yaklaşmaları beklenemez. Aldıkları düşük bir performans notu okul başarılarını etkileyerek haksız rekabete yol açabilir.

n

5) İlköğretim ve Ortaöğretim kurumlarında performans çalışması adı altındaki tüm yazılı ödev uygulamaları kaldırılarak, öğrenciyi araştırmaya ve sözlü olarak paylaşmaya yönlendiren çalışmaların planlanması faydalı olacaktır.

n

6) Öğrencilere istek ve talepleri doğrultusunda istedikleri dersten proje ödevi alabilme imkanları sağlanarak, yaptıkları çalışmalar üzerinden not alma fırsatları tanınmalı, ödevler istek doğrultusunda verilmelidir.

n

 

n

 

n

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI 

Yorum Yap