Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

ORTAÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ DEĞİŞEN 60 MADDE DEĞERLENDİRMESİ

18 Eylül, 2014

Performans ödevleri kaldırıldı. Bunun yerine öğrencinin ders programında öngörülen eleştirel düşünme, problem çözme, okuduğunu anlama, yaratıcılığını kullanma ve araştırma sonucu elde ettiği kazanımları yazılı, sözlü veya uygulamalı derslerdeki performansına göre not verilecek.

n

 

n

Yeterlik Sınavlarına Uygulamalı sınavlar ibaresi eklendi. Öğrencilerin Türkçe ve birinci yabancı dil derslerindeki yeterliliklerini ölçmek için yazılı ve uygulamalı sınav yapılacak.

n

Yazılı kağıtları öğrenci ile birlikte incelenebilecek. “Öğrencilerin talebi hâlinde proje, performans çalışmaları ve sınav evrakı ders öğretmeni/öğretmenleri tarafından öğrencilerle birlikte bir defa daha incelenir.” maddesi eklendi.

n

Yazılı sayıları 2 ile sınırlandırıldı. Daha önce haftalık saati 3 ve daha fazla olan dersler için 3 sınav yapılırken bu 2 ile sınırlandırıldı.Madde şu şekilde:  “Haftalık ders saati sayısına bakılmaksızın her dersten en az iki yazılı sınav yapılır. Sınav sayısı ve tarihleri her dönem başında zümre başkanları kurulunca belirlenir ve okul müdürünün onayından sonra e-Okul sistemi üzerinden ilan edilir. Sınavlarla ilgili gerekli tedbirler okul müdürlüğünce alınır.

n

Sınavlara katılmayan öğrencilerin durumu şu şekilde değerlendirilecek: Geçerli özrü olmadan sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyen öğrenciler ile kopya çekenlerin durumları puanla değerlendirilmez. Puan hanesine; sınava katılmayan, projesini vermeyen ve performans çalışmasını yerine getirmeyenler için G ve kopya çekenler için K olarak belirtilir ve aritmetik ortalamaya dâhil edilir.

n

Kasım ve nisan aylarında yapılan sorumluluk sınavları, dönem başlarına alındı. Sorumluluk sınavları, ders yılı içerisinde yapılan yazılı ve/veya uygulamalı sınav esaslarına göre birinci ve ikinci dönemin ilk haftası içerisinde iki alan öğretmeni tarafından yapılır. Sınav tarihleri ve sınavı yapacak öğretmenler okul müdürlüğünce belirlenir. Bu sınavlar dersleri aksatmayacak şekilde hafta içerisinde planlanır ve yapılır. Gerektiğinde cumartesi ve pazar günleri de yapılabilir.”

n

Mesleki ve Teknik ortaöğretim kurumlarında ve işletmelerde ortak sınav yapılmayacak. Ortak sınavlar konusundaki değişiklik şudur: Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından işletmelerde mesleki eğitime öğrenci gönderilen sınıflarda ortak sınav yapılmaz.

n

Dersler için verilen notlarda değişikliğe gidildi.  Her dönemde tüm derslerden iki performans puanı verilir. Bunlardan birisi birinci fıkra kapsamında yapılan performans çalışmasına, diğeri ise öğrencinin derse hazırlık, devam, aktif katılım ve örnek davranışlarına göre verilir. Zümre kararıyla performans çalışmasına dayalı olarak bir performans puanı daha verilebilir.

n

Mesleki ve imam hatip liseleri. İmam hatip liselerinin adı Anadolu imam hatip liseleri olarak değiştirildi. Mesleki ve teknik eğitim merkezleri ile çok programlı Anadolu liseleri, mesleki ve teknik Anadolu liseleri çatısı altında toplandı. Anadolu imam hatip liselerinde öğrencilere imamlık, hatiplik ve Kur'an kursu öğreticiliği gibi dini hizmetlerin yerine getirilmesine kaynaklık edecek gereken bilgi ve beceriler kazandırılacak. Gerektiğinde ilgili kurumlarla işbirliği yapılabilecek.

n

 

n

Ders süresi 40 dakika ile aynı kaldı. Liselerde bir ders saati 40 dakika olacak. Daha önce Milli Eğitim Müdürü veya ilgili şube müdürünün oluşturacakları komisyonla belirlenen ders başlama, bitiş ve dinlenme sürelerini belirleme komisyonu değişti. Çalışma takvimine bağlı kalınarak, ders başlama, bitiş ve dinlenme  süreleri okul yönetimlerince belirlenecek. Derslerin başlama, bitiş ve öğle arası dinlenme süreleri il çalışma takvimine uygun olarak okul müdürünün başkanlığında okul zümre başkanları ve okul öğrenci temsilcisinden oluşan komisyon tarafından, kurumun özellikleri, uygulanan programlar ile çevre ve ulaşım şartları dikkate alınarak belirlenecek. Dersler arasındaki dinlenme süresi 5 dakika iken bu süre en az 10 dakika olarak belirlendi.

n

 

n

Seçmeli dersler haziran ayında belirlenirken artık mayıs ayında belirlenecek. Ders seçimi veli, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmenin bilgisi dahilinde öğrenci tarafından mayıs ayının ikinci haftasından, eğitim yılı sonuna kadar yapılacak ve e-Okul'a işlenecek. Süresi içinde ders seçmeyen öğrencilerin, hangi dersi alacağı okul yönetimi tarafından belirlenecek. Seçmeli dersler için en az 12 öğrencinin talebi olması gerekirken, bu sayı 10’a çekildi. Ders yılı içinde öğrenci sayısı azalsa bile sınıf kapatılmayacak. Ortak derslerde sınıf bütünlüğüne dikkat edilecek fakat özel öğretim kurumlarında bu şart aranmayacak. Seçmeli ders sınıfı açmak için yeterli talep sağlanamazsa milli eğitim müdürlükleri onay verirse, merkezi bir okulda ortak sınıf açılabilecek. Farklı okul öğrencilerin kayıtları okullarında kalmak şartıyla istedikleri seçmeli dersi alabilecekler.

n

 

n

Ortaokul veya imam hatip ortaokulunu bitiren öğrenciler, ortaöğretime yerleştirmeye esas puan veya yetenek sınavıyla liseye kayıt yaptıracak. Herhangi bir liseye yerleşemeyenler ikametlerine ve okullarının kontenjan durumlarına göre Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yerleştirilecek. Yetenek sınav puanı ve yerleştirmeye esas puan kullanılarak öğrenci alan güzel sanatlar liseleri ile spor liselerine öğrenci alımı ve kayıt işlemleri Bakanlıkça belirlenen esas ve usullere göre yapılacak. Önceki yıllarda ortaokulu bitirip, herhangi bir lisede kaydı olmayan ve gereken şartları taşıyan öğrenciler ikamet adreslerine ve uygun kontenjanı olan Anadolu, Anadolu imam hatip, mesleki ve teknik Anadolu, çok programlı Anadolu ile mesleki ve teknik eğitim merkezlerine kayıtları yapılabilecek.

n

 

n

Programın özelliğine göre kayıt yapılacak. Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına kayıt yaptıracak öğrencilerin sağlık durumlarının ilgili mesleğin öğrenimine elverişli olması şartı aranacak. Bu durum, alana geçiş sürecinde, programın özelliğine göre gerektiğinde, sağlık ve sağlık kurulu raporuyla belgelendirilecek. Okulların nakil ve geçiş şartlarının taşınması halinde Açık Öğretim Lisesi veya Mesleki Açık Öğretim Lisesinden örgün ortaöğretim kurumlarına ders kesiminden yeni öğretim yılının başlangıcına kadar geçen süre içerisinde, örgün ortaöğretim kurumlarından Açık Öğretim Lisesi veya Mesleki Açık Öğretim Lisesine ise bu okulların kayıt dönemlerinde öğrenci kayıtları yapılabilecek.

n

 

n

Nakil komisyonları koordinasyon sağlayacak. Birden fazla ortaöğretim kurumu bulunan okullar arasında koordinasyonu sağlamak üzere millî eğitim müdürlükleri bünyesinde her ders yılı sonunda öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonu kurulacak. Komisyon milli eğitim müdürünün görevlendireceği şube müdürünün başkanlığında; özel eğitim hizmetleri kurulu başkanı, Bakanlığın ortaöğretim, mesleki ve teknik eğitim, din öğretimi ve özel öğretim kurumları genel müdürlüklerine bağlı birer okul müdüründen oluşturulacak. Görev süresi bir sonraki ders yılı sonuna kadar devam edecek. Komisyonda, yabancı uyruklu öğrencilerin iş ve işlemlerinde ayrıca ilgili kurumdan yetkili bir temsilciye de yer verilecek.

n

 

n

Öğrencilerin okula düzenli devamının sağlanması amacıyla geç gelme süresi birinci ders saati ile sınırlandırıldı. Bu sürenin dışındaki geç gelmeler devamsızlıktan sayılacak. Yazılı devamsızlık bildirimleri; devamsızlığın 5, 20 ve 40. günlerinde yapılacak olup, öğrencilerin okula devamının sağlanması istenecek.

n

Sürekli tedaviyi ya da organ naklini gerektiren hastalığı bulunan öğrencilerin devamsızlık süreleri yeniden belirlendi. Üniversite hastaneleri veya eğitim ve araştırma hastanelerinde kontrol kayıtlı sürekli tedaviyi ya da organ naklini gerektiren hastalığı bulunanlar ile kaynaştırma ve özel eğitim gerektiren öğrencilerin özürsüz devamsızlık süresi 10 günü geçmemek kaydıyla toplam devamsızlık süresi 60 gün olarak uygulanacak.

n

Okulda, ibadet ihtiyacı için doğal aydınlatmalı uygun mekan ayrılacağı hükmü getirildi. 

n

 

n

Her sınıfta en fazla iki kaynaştırma öğrencisi olacak. Özel eğitime ihtiyacı olan ve kaynaştırma yoluyla eğitim alacak öğrencileri yetenek, sağlık durumları ve ikamet adreslerini dikkate alarak ortaöğretim kurumlarının kontenjanlarına göre her bir şubede iki öğrenciyi geçmeyecek şekilde il ve ilçe özel eğitim hizmetleri kurulu ve ilgili okul müdürlükleriyle işbirliği yaparak dengeli bir şekilde yerleştirecek.

n

 

n

Yapılan yönetmelik değşikliğinin son olmayacağını bilmekle birlikte, bu yönetmeliğe rağmen de zorunluluktan kaynaklı farklı uygulamalara gidileceğini öngörüyoruz. Masabaşında üretilen çözümlerin pratikle örtüşmesi mümkün olmayacaktır.

n

 

n

 

n

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI

Yorum Yap