Bakanlığımız tarafından sendikamıza ulaştırılan taslak üzerinden yaptığımız değerlendirmeler ışığında yönetmeliğe son şeklinin verilerek Şubat ayından beri yaşanan mağduriyetlerin son bulmasını umuyoruz. Tespit ve önerilerimiz üyelerimizden gelen görüşlerle oluşturulmuş olup, yargıya taşınmayacak, kalıcı ve adil bir yönetici atama sistemine vesile olmasını dileriz.
nRafet URAL
nAES Mevzuat Danışmanı
nMillî Eğitim Bakanlığı Eğitim KurumuYöneticileri Atama Ve Yer DeğiştirmeYönetmeliği
nBİRİNCİ BÖLÜM
nAmaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
nMADDE 4
n“c) Atama puanı: Eğitim kurumu müdürlüğüne yapılacak atamalarda, yazılı sınav puanının %50’si, sözlü sınav puanının %30’u ve Ek 1 Yönetici Değerlendirme Formunun %20’si esas alınarak hesaplanan puanı; eğitim kurumu müdür yardımcılığına yapılacak atamalarda ise yazılı sınav puanının %70’i ve Ek 1 Yönetici Değerlendirme Formuna göre hesaplanan puanın %30’u esas alınarak hesaplanan puanı,” denmektedir.
nGöreceli ve torpil mekanizmasına müsait olacak mülakat uygulaması tüm yönetici atama kademelerinden kaldırılmalı, Ek-1 tüm yönetici kademelerinde %20 uygulanmalıdır.
nh) Yönetici: Bakanlığa bağlı eğitim kurumlarında müdür, müdür yardımcısı görevlerini yürütenleri, ifade eder.
n“ve müdür başyardımcısı “ şeklinde düzeltilerek eksiklik giderilmelidir.
nİKİNCİ BÖLÜM
nMADDE 5 – (1) Yönetici adaylarında;
nb) Atanmak üzere başvurulacak eğitim kurumuna alanı itibariyle öğretmen olarak atanabilmek,
nHemen hemen tüm kurumlardaki (ilkokul, ortaokul, lise) idari yazışma iş ve işlemleri aynıdır. Atanmak üzere başvurulacak eğitim kurumuna alanı itibariyle öğretmen olarak atanabilmek veya bu eğitim kurumunda aylık karşılığı okutabileceği ders bulunmak, (Var olan yönetmelikten alıntı) Sınıf öğretmenleri ortaokullara yönetici olarak atanabilir. Neticede geçen yıla kadar ilköğretim kurumlarına atanabiliyorlardı.
nç) Yazılı sınavın son başvuru tarihi itibariyle müdürlük sınavı için en az sekiz yıl öğretmenlik, iki yıl müdür yardımcılığı veya müdür yetkili öğretmenlik yapmış olmak; müdür yardımcılığı sınavı için de en az iki yıl öğretmenlik yapmış olma şartı aranır. Aday öğretmenlikte geçen süreler hesaba katılmaz.
nMadde daha açık ifade edilmeli; Müdürlük sınavı için 5 yıl, Müdür Başyardımcılığı ve Müdür yardımcılığı için 3 yıl çalışma şartı aranması yeterlidir. Aday öğretmenlik süresi hesaba katılmalıdır.
nd) Yazılı sınavın son başvuru tarihi itibariyle son dört yıl içinde; adlî veya idarî soruşturma sonucu yöneticilik görevi üzerinden alınmamış olmak veya aylıktan kesme ve daha ağır bir disiplin cezası almamış olmak şartları aranır.
nAylıktan kesme cezalarının önemli bir kısmı tartışmalıdır. Kısıtlama “aylıktan kesme cezasından daha ağır bir disiplin cezası almamış” olmak şartı kaldırılmalıdır.
nSınav duyurusu ve başvuru
nKomisyonlar ve görevleri
nSendikamız yönetici atamalarında mülakatın esas alınmasına tamamen karşıdır, yürürlükteki yönetmeliğe de bu gerekçe ile dava açılmıştır. Dolayısıyla bu ve ilgili maddelere ayrıca görüş yazılmamıştır.
nÜÇÜNCÜ BÖLÜM
nSınavlar ve Değerlendirme
nYöneticilik sınavları ve değerlendirme
nMADDE 8 – (1) Eğitim kurumu yöneticiliği sınavı, eğitim kurumu müdürlüğü için yazılı ve sözlü sınav aşamalarından, müdür yardımcılığı için ise yazılı sınavdan oluşur.
nSözlü sınav (mülakat) tüm yöneticilik kademelerinden kaldırılmalıdır.
n(4) Eğitim kurumu müdür yardımcılığına yapılacak atamalar için, yazılı sınav puanının %70’i ve Ek-1 Yönetici Değerlendirme Formuna göre hesaplanan puanın %30’u esas alınarak atanma puanı belirlenir.
nMüdür yardımcılığına yapılacak atamalarda yazılı sınav %80 ve ek1 % 20 olmalıdır.
nBu madde kapsamında müdür başyardımcılarına da yer verilmelidir.
n(5) İller, boş eğitim kurumu yöneticiliklerini tüm adayların bilgi sahibi olmasını sağlayacak şekilde ilan eder. Adayların hesaplanan atama puanları ilan edilir.
nİldeki boş olan tüm eğitim kurumları ilan edilmelidir.
nYazılı sınav konuları ve puan ağırlıkları
nMADDE 9 –
n(2) Müdür ve müdür yardımcılığı için ayrı yazılı sınav yapılır.
nBu maddeye “ve müdür baş yardımcılığı” ibaresi eklenmelidir.
nYazılı sınav sonuçlarının ilânı, tebligat ve itirazlar
nMADDE 10 – (1) Yazılı sınav sonuçları, en geç on beş gün içinde Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğünce elektronik ortamda ilan edilir, İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğüne liste hâlinde yazılı olarak bildirilir ve adayın başvurusunda belirttiği elektronik adrese tebliğ edilir. Yazılı sınav sonuçları, üç yılı geçmemek kaydıyla bir sonraki sınav tarihine kadar geçerlidir.
nSınav geçerliliğinde üç yıllık bir sınırlamaya gerek yoktur.
n(2) Yazılı sınav sonuçlarına itiraz, Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğüne, sözlü sınav sonuçlarına itiraz ise Sözlü Sınav ve Değerlendirme Komisyonuna tebliğ tarihinden itibaren beş iş günü içerisinde yapılır. İtiraz süresinin bitiminden itibaren en geç on gün içerisinde, itirazla ilgili işlemler sonuçlandırılarak sonuç ilgiliye yazılı olarak bildirilir.
nİtiraz süresi yetersizdir, 30 günden az olmamak şartıyla uzatılmalıdır. Aynı şekilde itirazı objektif olarak değerlendirmek için 10 günlük süre de yetmeyebilir, o süre de 30 güne uzatılmalıdır. Sözlü sınav uygulamasını sendika olarak reddediyoruz.
nSözlü sınav konuları ve puan değerleri
nSözlü sınav uygulamasında ısrar edilmesi durumunda daha önce de açılıp kazanılan dava kararları emsali ile konu sendikamızca yargıya taşınacaktır.
nn
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
nAtamalar
nYöneticiliğe atama
nMADDE 12 – (1) Valilikler,
natama yapılacak eğitim kurumları ile başvuru ve atamalara ilişkin diğer hususları atama puanı hesaplanan adayların bilgi sahibi olmasını sağlayacak şekilde duyurur.
nValilikler İldeki yönetici kadrosu boş olan tüm eğitim kurumlarının ilan edilmesinden sorumlu tutulmalıdır. “Atama yapılacak eğitim kurumları” ifadesi yetersizdir.
n(6) Müdür başyardımcılığına, müdür yardımcıları arasından, kurum müdürünün inhası, il milli eğitim müdürünün teklifi ve valinin onayı ile eğitim kurumu norm sayısı kadar müdür başyardımcısı görevlendirilir.
nMüdür başyardımcılığı kadrosu tanımı net olarak yapılmalı, yoruma, duruma, kişiye özel uygulamalara fırsat verilmemelidir.
nKurucu müdür
nMADDE 13 – (1) Eğitim ve öğretime yeni açılacak eğitim kurumlarına, eğitim kurumunu eğitim ve öğretime hazır hale getirmek, eğitim ve öğretime açılıncaya ve norm kadro verilinceye kadar geçen süre içerisinde kurumun yönetim hizmetlerini yürütmek üzere, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde belirtilen müdürlük sınavına girme şartı taşıyanlar arasından, valilikler tarafından kurucu müdür görevlendirilebilir. Bu görevde geçen süreler, bu Yönetmeliğin uygulanmasında eğitim kurumu müdürlüğünde geçen süreler gibi değerlendirilir.
n(2) Kurucu müdür olarak en az üç ay görev yapanlar, görevli oldukları eğitim kurumunun duyuruya çıktığı tarih itibarıyla 19 uncu madde kapsamında değerlendirilirler.
nKurucu müdürlüğe büyük avantajlar sağlanmış olması adaylar arasındaki eşitlik ilkesine aykırılık teşkil etmektedir.
nBEŞİNCİ BÖLÜM
nYer Değiştirmeler
nİsteğe bağlı yer değiştirmeler
nMADDE 15 – (1) Görevli oldukları eğitim kurumlarında en az üç yıl görev yapan yöneticiler, il içinde boş bulunan eğitim kurumlarına 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen şartı taşımak kaydıyla yer değiştirme suretiyle atanma talebinde bulunabilirler. Bu suretle yapılacak yer değiştirmeler Ek-1 Yönetici Değerlendirme Formu puanı üstünlüğüne göre ilgili valiliklerce gerçekleştirilir.
nYöneticilerin isteğe bağlı yer değiştirmeleri 2 yıl görev yapan yöneticiler il içinde, 5 yıl aynı ilde görev yapan yöneticiler iller arasında yer değişikliği yapabilir şeklinde düzenlenebilir. Milli Eğitim Bakanlığı dışındaki kurumlarda il dışı yer değişikliği yapılırken yöneticilik görevi üzerinden alınan kimse yoktur. Bu durum yöneticilerimizin yıllardır en büyük sorunu olup kazanılmış haklar (idarecilik) yer değiştirmelerde korunmalıdır.
nÇalışma süresine bağlı yer değiştirmeler
nMADDE 16 – (1) Müdür, müdür başyardımcısı veya müdür yardımcısı olarak görev yaptıkları eğitim kurumunda altı yıllık çalışma süresini tamamlayan yöneticilerin görev yerleri Ek-1 Yönetici Değerlendirme Formuna göre hesaplanan puan üstünlüğüne göre, tercihleri alınarak il içinde 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen şartı taşımak kaydıyla değiştirilir. Tercihte bulunmayan yöneticilerin yer değişiklikleri, 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen şartı taşımak kaydıyla, boş eğitim kurumlarına kurayla re’sen gerçekleştirilir.
nÖzellikle bir kurumu en zor şartlarda teslim alıp başarıya taşıyan kurucu müdürlerin, tam başarılarının meyvelerini alacakları dönemde rotasyona uğratılması haksızlığa neden olmaktadır. Aynı şekilde on yılı aşkın sürelerle aynı kurumda müdürlük yapmak da idareciyi köreltebilir. Bu noktada Okul müdürleri için rotasyon eski yönetmelikteki gibi 7 yıl olarak düşünülebilir. Müdür başyardımcısı veya müdür yardımcısı olarak görev yapanların rotasyona uğratılmasının yararı ise tartışmalıdır. Müdür baş yardımcıları öğrenci, veli, öğretmen ve müdür çemberinde tüm bileşenleri en iyi tanıyan, koordinatörler olup kurumdan ayrılmaları pek çok eksikliğe, kargaşaya neden olabilmektedir. Zorunlu haller dışında 10 yıldan önce rotasyon düşünülmemelidir.
n(4) Yer değiştirmelerde çalışma süresi 30 Haziran tarihi esas alınarak belirlenir ve yer değiştirmeler her yıl Haziran-Temmuz aylarında sonuçlandırılır.
nRotasyona bağlı yer değişikliğinin de isteğe bağlı olandan sonra yapılması daha uygun olacaktır.
nSoruşturmaya bağlı yer değiştirmeler
nMADDE 18 – (1) Soruşturma sonucu görev yerlerinin değiştirilmesi teklif edilen yöneticilerin görev yeri, getirilen teklife göre il içinde veya iller arasında değiştirilebilir. Soruşturma sonucu yöneticilik görevinden alınması gerekenler ise aynı veya başka bir eğitim kurumundaki durumuna uygun öğretmen kadrosuna il içinde veya iller arasında atanır. Bu şekilde atananlar, yeni görevlerine başladıkları tarihten itibaren üç yıl süreyle yöneticilik başvurusunda bulunamaz, dört yıl geçmeden ayrıldıkları ile, sekiz yıl geçmeden aynı eğitim kurumuna hiçbir şekilde yönetici olarak atanamazlar.
nİdarecilerin herhangi bir soruşturma sonucu il dışına sürgün edilmeleri çok ağır bir cezadır , kötü niyetle hükmedilebilir. Böyle bir ceza ancak idarecilik görevi üzerinden alınacak denli suç işlemiş bir öğretmen için düşünülebilir. Ayrıca isteğe bağlı yer değiştirme hakkı tanınmayan idarecilere “ancak sürgün ile” tayin tanımlanması düşündürücüdür. Bu hüküm var olan yönetmelik dışında daha önce rastlanmamış bir hükümdür, vazgeçilmelidir.
nn
Norm kadro fazlası yöneticiler
n(3) Bu madde kapsamında talepte bulunmayan yöneticilerin görev yerleri, Ek-1 Yönetici Değerlendirme Formuna göre hesaplanan en düşük puandan başlanarak re’sen belirlenir.
nBakanlığın yaptığı her re’sen atamanın hukuken sorunlu olduğu açılan, kazanılan davaların sayısından anlaşılmaktadır. Bu noktada halen yetersiz olan müdür yardımcılığı kadroların öğrenci sayıları ve gerçek ihtiyaçlar gözetilerek yeniden hesaplanması, yeni kadrolar açılması, re’sen atama uygulamasından vazgeçilmesi gerekir.
n(4) Bu madde kapsamında iki yıl içerisinde yönetici olarak ataması yapılamayan norm kadro fazlası yöneticiler, istekleri de dikkate alınarak kendi okullarına ya da ihtiyaç bulunan bir başka eğitim kurumuna öğretmen olarak atanırlar.
nBu madde açık olarak “kazanılmış hakkın gasp edilmesi” anlamına gelir. Yönetici olarak atanma hakkı olanlar ve yönetici olanların hakkı korunmalıdır.
nn
Yöneticilik görevinin sona ermesi
nMADDE 20 - (1) Eğitim kurumu yöneticilerinden;
n(3) Yöneticilik normu kaldırılan ya da norm kadro fazlası durumuna gelen yöneticiler, iki yılın sonunda durumlarına uygun eğitim kurumu yöneticiliğine atanamayan yöneticilerin yöneticilikleri sona erer, istekleri de dikkate alınarak eğitim bölgesi dâhilinde durumlarına uygun eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanırlar.
nKurumlarımızın ağır idari yükü dağıtacak, çok sayıda yöneticiye ihtiyacı vardır. İki yıl süre ile bir idareciye uygun bir kadro yaratılamamasının bedeli idareciye ödetilmemelidir.
n(4) Eğitim kurumu yöneticileri, kendi istekleri doğrultusunda yöneticilikten ayrılmaları halinde yöneticilikleri sona erer, eğitim bölgesi dâhilinde tercihleri dikkate alınarak durumlarına uygun eğitim kurumlarına öğretmen olarak atanırlar.
nBu durumdaki idarecilerimiz boş kadro olması ve istemeleri halinde kendi kurumlarında kalabilmelidirler.
n(5) Soruşturma veya inceleme sonucu yöneticilikleri alınmasına karar verilenlerin yöneticilikleri düşer ve üç yıl süreyle yöneticilik başvurunda bulunamazlar.
nBu süreyi 2 yıl ile sınırlamak yeterlidir.
nYeniden atama
nMADDE 21- (1) Yönetici olarak daha önce görev yapmış ve kendi istekleriyle yöneticilikten ayrılmış olanlar, görevden ayrıldıkları tarihten itibaren en az bir, en çok üç yıl içinde ayrıldıkları yöneticilik görevine yeniden atanmak üzere başvurabilirler.
nDaha önceki yönetmeliklerde yer alan; özür, alan değişikliği, İsteğe bağlı yer değiştirme gibi nedenlerle yöneticilikten ayrılan (yöneticiliği düşen) bir kişinin yeniden atama kapsamında atanabilmesi için beklenmesi gereken bir yıllık şartın kaldırılması gerekir.
nYöneticilikten ayrılan bir kişinin geri dönüşü için 3 yıl sınırlaması getirilmesi doğru değildir.
n(2)Yeniden atamalar, adayların tercihleri dikkate alınarak 12 nci maddenin uygulanmasından sonra boş kalan eğitim kurumu yöneticiliklerine Ek-1 Yönetici Değerlendirme Formuna göre hesaplanan puan üstünlüğüne göre yapılır.
nZaman tam belirtilmemiş olmakla birlikte sınavlı atamadan sonra yapılması gerektiği vurgulanmış. Daha önceleri olduğu gibi isteğe bağlı başvurular ile birlikte değerlendirilmesi uygun olacaktır.
nAtaması yapılamayan eğitim kurumu yöneticilikleri
nMADDE 22 – (1) İlk atama, isteğe bağlı yer değiştirmeler veya yeniden atama kapsamında üç defa duyuruya çıkılmasına rağmen bu Yönetmelik kapsamında atama yapılamayan eğitim kurumları yöneticiliklerine, il milli eğitim müdürlerinin teklifi, Valinin onayı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (b) bendi dikkate alınarak en az üç yıl görev yapmış öğretmenler arasından atama yapılabilir.
nYönetmeliğin belki de sözlü sınavdan sonra en sıkıntılı hükmüdür. Bu madde yönetmeliğin bütünüyle çelişmektedir. Yazılı sınavı, mülakatı, tecrübeyi ve liyakatı tümüyle yok sayan bir madde olduğu açıktır. Bu haliyle resmiyet kazanması halinde dava yoluyla iptal edileceği açıktır. Görevlendirmelere ve torpile kılıf olacağını düşünmekteyiz. Maddenin bütünüyle kaldırılmasını talep ediyoruz.
nKorunan haklar
nGEÇİCİ MADDE 1 – (1) 1-2 Ekim 2011 tarihlerinde yapılan yönetici seçme sınavından alınan puanlar, yapılacak ilk yazılı sınava kadar, bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılacak atamalara katılabilmek üzere yazılı sınav sonucu olarak kabul edilir.
n(2) Bu Yönetmeliğin 12 nci maddesine göre atamalar, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir ay içerisinde, 15 inci ve 16 ncı maddelere göre yapılacak atamalardan önce gerçekleştirilir.
nSınava Dayalı yönetici atamaları norm fazlası atamalarından önce yapılmalı, ocak ayından beri yapılmayan idareci atamaları yüzünden oluşan hak kaybı giderilmelidir.
nEk olarak:
n· Tamamen göreceli ve tartışmalı sözlü sınav uygulamasından kesin olarak vazgeçilmelidir.
n· Ek-1 kapsamında yer alan uzman öğretmenlik, yalnızca 2005 yılında 1 kere uygulanmış bir sınavı kazananlardan bazılarına verilmiş bir unvandır. Öğretmen kariyeri adil şekilde oluşturulmadan uzman öğretmenliği yönetici atamalara esas puan olarak yansıtmak doru değildir.
n· Danıştay Kararı ile iptal edilen sertifikalı eğitimlere puan verilmesi uygulamasına EK-1 içinde yer verilmiş olup, öğretmen inisiyatifine bağlı olmayan bu kriterden vazgeçilmelidir.
n· Ek-1 de sayılan ödüllerden hangilerinin değerlendirileceği belirsizdir. Haksız ve yersiz şekilde dağıtılan ödüllerin varlığı ve geçmiş dönemlerde yapılan yönetici atamalara etkisi malumdur.
n· Bu yönetmelik taslağında Yönetici atama sırası, yer değiştirme takvimi net değildir. Görüş ve önerimiz:
n- Sınava dayalı atamalar Mayıs Ayı içinde
n- İsteğe bağlı ve yeniden atama Haziran Ayı içinde
n- İl dışı yer değiştirmeler Temmuz Ayı içinde
n- Rotasyon Ağustos Ayı içinde yapılmalıdır
n· Sınav kazanan öğretmenin bu hakkı kaç kere kullanabileceğine yönetmelikte yer verilmemiştir. Sınırlama getirilmesi gerekir.
n· Asker öğretmenlikte geçe süre hizmet süresinden sayılmalıdır.
n· Aday öğretmenlik hizmet süresinden sayılmalıdır.
n· Müdür başyardımcılığı yönetmeliğin genelinde ihmal edilmiştir. Seçimlerinde puan üstünlüğü gözetilmeli, görev tanımları ayrıca yapılmalıdır.
n· Yaygın bir uygulama olan ve süreleri itibari ile “kalıcı” hale dönen geçici görevlendirmeler konusuna yönetmelikte yer verilmemiştir. Sendikamız idari görevlerin liyakat ve kadro ile yapılmasından yanadır, öte yandan bu idari görevi bir ücret veya kadro olmadan uzun süreler yapmış öğretmenlerin yaptığı hizmetin EK 1 kapsamında takdir edilmesinin adil olacağını düşünüyoruz.
n· İlkokullarımızdaki idareci normunu 150 öğrenciyle sınırlamak özellikle kırsaldaki kurumlarda büyük sıkıntı yaratmaktadır. Bu sayıyı 100 e çekmek, idareciler üzerindeki zorunlu ders yükünü esnetmek birçok açıdan rahatlatıcı olacaktır.
nSonuç Olarak: Tüm görüş, eleştiri ve önerilerimizin ortak kaygısı torpil ve kayırmaya yer bırakmayacak denli şeffaf, adil bir yönetici atama yönetmeliğinin tesisidir. Kurumlarımızı liyakatli idarecilerle kavuşturmak hem çalışma barışı hem de akademik başarı için şarttır. 4+4+4 eğitim sistemi ile dönüştürülen okullar zaten sıkıntıda olan idari kadroları, idareci olarak atanmayı bekleyen binlerce öğretmeni mağdur etmiştir. İlgili değişiklikleri taslak resmiyet kazanmadan yapmak gerekir. Yönetmeliğin bu ay sonuna kadar yayınlanmasını arzu ediyoruz.
nGörüş ve önerilerimizin adil, kalıcı bir yönetici atama sistemine kavuşmamıza katkı sağlamasını umuyoruz. Bilgilerinize arz ederiz.
nn
Anadolu Eğitim Sendikası