Anadolu Eğitim Sendikası, Kariyer Anketi Sonuçları
nÖğretmenlerimizin % 75 i yalnızca öğretmendir, uzmanlıkları yoktur!
nKariyer basamaklarında yükselme isteyenler ve karşı olanlar yarı yarıya!
nBir kez gerçekleşen kariyer sınavına halen görevde olanların %84 ü girememiş!
nÖğretmenlerin %76 sı bir defa düzenlenen kariyer sınavı yüzünden haksızlığa, maddi kayba uğradığını düşünmektedir!
nÖğretmenler kariyerin sınavla ölçülmesine karşıdır, muhtemel bir sınavda mevzuatın sorulmasını ve ödüllerin sayılmasını istemiyorlar!
nÖğretmenlerin 657 ve MEB Mevzuatı içindeki kariyer planlamalarından habersiz!
nÖğretmenler tekrarlanmayan sınav, kayıp haklar için adalet istiyor!
nÖğretmenlerin %80 i lisans mezunu olup, lisansüstü bir eğitim almıyor!
nLisansüstü eğitim alan öğretmenlerin yalnızca %21 çalıştığı ilde eğitim alabilmiştir!
nMesleği sürdürürken lisansüstü eğitim gören öğretmenler bakanlıkça desteklenmemiştir!
nLisansüstü eğitimin öğretmen kariyerine katkısı yoktur!
nÖğretmenler eğitimlerini sürdürmenin yararına inanmamaktadır!
nÖğretmenlerimiz mesleki gelişimlerini önemsemektedir!
nLisansüstü eğitime büyük talep var!
nÖğretmenin eğitimini sürdürebilmesi için koşullar uygun değil!
nÖğretmenler ödül ve takdirlerin objektifliğine inanmıyor!
nİdarecilerin adil ve objektifliğine güven zayıf!
nÖğretmenler veli görüşünün kariyer belirlemesine karşı!
nÖğrenci görüşleri ile kariyer belirlenmesi istenmiyor!
n…
nSonuç ve Çözüme Dair:
n2005 yılında MEB tarafından uygulanan ‘’Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme’’ projesi, sınav sonrası yaşanan uzun ve sancılı yasal süreçler, bakanlık aleyhine on binlerce dava açılması, ekonomik artısı dışında eğitimin kalite ve gelişimine katkısı olmaması, sınavların yönetmelikle duyurulmasına rağmen tekrar edilmeyişi, personel arasında ücret ve fırsat eşitsizliğine sebep oluşu, mesleğe yeni başlamış öğretmenlerle aynı görev ve iş yükünü yerine getiren uzman öğretmenler arasındaki ücret uçurumu vb. binlerce soruna ve tartışmaya neden olmuş anlamsız ve faydasız bir uygulama olarak tarihe kaydedilmiştir.
nAnkete katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğu ‘’Kariyer Uygulaması’na karşı olmamalarına rağmen, uygulamanın hem yönetmelik hem de altyapı açısından iyi düşünülmemiş, planlanmamış olmasının getirdiği hukuksal ve pratik sonuçların camia içinde yarattığı rahatsızlığa işaret etmekte, 8 yıldır süren personel ilişki ve dayanışmasını zedeleyen bu büyük sorunun düzeltilmemiş olmasından da hayal kırıklığı yaşadıklarını belirtmektedirler. Bugün unutturulmaya ve gündem dışına itilmeye çalışılan bu büyük sorun, her ay maaş bordrolarında kendini göstermekte, öğretmenlerin mesleki gayret ve heyecanlarını zedelemektedir.
nAdil, eşitlikçi ve çağdaş normlar ışığında, sendikaların önerileri, akademik bakış açısı, eğitim sistemimizin iç dinamikleri hesaba katılarak, hukuka uygun bir ‘’Kariyerde Yükselme’’ yönetmeliğinin en kısa sürede hazırlanarak yasalaştırılması elzemdir.
nAnket sonuçlarından anlaşılacağı gibi; öğretmenler kariyerin sınavla ölçülmesine tam destek vermese de muhtemel bir sınavda alan sorularının sorulmasını bekliyor, mevzuattan sınava tabi olmak istemediği gibi kadro-branş sınırına da karşılar. Sınav için hizmet yılı sınırlandırmasını, ödül takdirini, idare raporunu, hatta veli ve öğrenci görüşünü şüpheyle karşılamaktalar.
nLisansüstü eğitimin sancılarını da ortaya koyan anketimiz kariyer sisteminde bu eğitimi özendirecek bir düzenleme yapılmasının önemini ortaya koymuştur. Her öğretmenin eğitimini sürdürebilmesi ve kariyer yapabilmesi için açık bir beklenti tespit edilmiştir.
nDikkat çeken diğer bir nokta da ankete ek olarak görüş paylaşan öğretmenlerin neredeyse tamamının konuyu öteleyen, erteleyen bakanlığa ve sendikalara tepki duyduğudur. Üzerinden yıllar geçmesine rağmen konuya eğilmeyen siyaset kurumu ve eğitim sendikalarına tepkiler sürmektedir.
nKariyer uygulaması iyi düşünülmemiş ve planlanmamıştır. Uygulamanın adil ve hukuka uygun olmadığı yargı kararlarıyla da açığa çıkmıştır. Yanlış uygulamaların sonucu olarak ortaya çıkan maddi ve manevi zararın bir şekilde tazmin edilmesi gerekir. Sendikamızın bu noktadaki önerisi 8 yıl önceki sınav tarihinde görevde olup hala görevini sürdüren her öğretmeni uzman kadrosuna taşınmasıdır.
nÖzünde ve yasal zeminde bir kariyer ve uzmanlık gerektiren mesleğimizin yapısına uygun düşecek şekilde her öğretmenin uzmanlığı sağlanmalıdır. Bu konuda çalışılan süre kıstas alınabilir. Lisansüstü bir eğitimi başarıyla tamamlamış öğretmenler için, tezsiz-tezli yüksek lisans yapanlarda sırasıyla 2 ve 4 yıl önce olmak şartıyla, lisans mezunlarına ise 10. Yılda uzmanlık kadrosu verilmelidir. Doktorasını yapmış bir öğretmenin uzmanlığı bekletilemez. Lisansüstü eğitimin özendirilmesi, kolaylaştırılması ve desteklenmesinin önemi büyüktür. Adil bir yer değiştirme sistemi oturtamamış bakanlığımızın öncelikle bu sorunu çözmesi, eğitimi tayin değil, gelişim için isteyen öğretmenleri fark etmesi gerekir.
nUzman öğretmenlerden 20, yılını tamamlayanlar, uzman iken doktora yapanlar ise aynı yıl başöğretmen olarak atanabilir. Bu aralıkta yüksek lisans yapanların başöğretmenliği tez durumuna göre 2 veya 4 yıl önceye çekilmelidir. Başöğretmenlerden adaylar başta olmak üzere tüm öğretmenlere danışmanlık yapması beklenmeli, ders yükleri azaltılmalı, ücretleri tatmin edici olmalıdır.
nBakanlığımız personelinin akademik unvanlar alabilme ve kullanabilme olanakları için yasal düzenlemelere de ayrıca ve acilen ihtiyaç vardır.
nAnketimizi düzenleyen ve uygulayan temsilcilerimizle, zaman ayırarak yanıtlayan tüm öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz…
nn
Anadolu Eğitim Sendikası