ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI
(Anadolu Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Sendikası)
TÜZÜĞÜ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Sendikanın Adı, Kısa Adı ve Logosu
Madde 1- Sendikanın adı “Anadolu Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Sendikası”dır. Kısa adı “ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI”dır. Basın, yayın organları ve internet sitesi ile rozet, afiş, el ilanı, basılı evrak ve benzeri malzemelerde kısa ad olarak “Anadolu Eğitim Sendikası” ibaresiyle birlikte ya da tek başına bunun baş harfleri olan “AES” kullanılır.
Logosu, kırmızı renkte Türkiye Haritasıyla, eğitimi ve aydınlanmayı simgeleyen meşaledir. Harita zemini bayrağımızın rengi olan kırmızıdır. Logo içinde bayrağımızdaki ay-yıldızın rengi olan beyaz karakterde “AES” yazılıdır.
Sendikanın Merkezi ve Adresi
Madde 2- Sendikanın Genel Merkezi, Ankara’dır.
Sendikanın Adresi; “Kızılay Mahallesi İzmir 2 Caddesi No:34 Turtes İş Hanı, Kat:4 Kızılay-Çankaya/Ankara’dır.
Adres Değişikliği
Madde 3- Sendika Genel Merkezinin başka bir ile taşınmasına Genel Kurul, il içinde adres değişikliğine ilgili mercilere bilgi vermek şartıyla Sendika Yönetim Kurulu yetkilidir. Sendikanın aynı şehir sınırları içerisinde başka bir adrese nakli Tüzükte değişiklik yapılmasını gerektirmez.
Sendikanın Faaliyet Alanı
Madde 4- Sendika; 4688 Sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 5’inci maddesinde belirlenen hizmet kollarından 2 sıra nolu “Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri” hizmet kolunda kurulmuştur. Sendika, bu hizmet kolunda olup kamu görevlilerinin çalıştığı kamu kurum ve kuruluşlarına bağlı işyerleri ile bu işyerlerinin eklentilerinde ve Türkiye çapında faaliyet gösterir.
Sendikanın faaliyet alanındaki kamu kurum ve kuruluşları şunlardır:
Kurum kodu |
Kurum ve kuruluşlar |
01 |
Milli Eğitim Bakanlığı, |
02 |
Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Genel Müdürlüğü, |
04 |
Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, |
05 |
Üniversiteler Arası Kurul Başkanlığı, |
06 |
Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı, |
07 |
Üniversiteler, |
08 |
Yüksek Teknoloji Enstitüleri, |
09 |
Yüksek Öğrenim, Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü |
İKİNCİ BÖLÜM
Sendikanın Amacı, Yetkileri ve Çalışma Yöntemleri
Sendikanın Amacı ve İlkeleri
Madde 5- Anadolu Eğitim Sendikası; Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin üniter yapısını ve Anayasanın 2. maddesinde belirtilen Cumhuriyetin temel niteliklerini korumayı, toplumun milli ve manevi değerlerine bağlı ve saygılı olmayı temel ilke sayar.
Demokratik sendikacılık ilkelerinden taviz vermeden üyelerinin ortak ekonomik, sosyal, kültürel, mesleki hak ve çıkarlarını korumayı ve geliştirmeyi, sosyal barışı ve çalışma barışını korumayı ve geliştirmeyi; ayrıca, kamu hizmetlerinin etkin, verimli ve kaliteli bir şekilde sunulması ile Atatürk ilke ve inkılâplarına bağlı kalarak korunmasında ve yayılmasında öncülük etme hedeflerine ulaşılması amacını taşır.
Bu amaç doğrultusunda;
Sendikanın Yetki ve Faaliyetleri
Madde 6- Sendika, kanun ve mevzuattan doğan hak ve yetkilerini kullanmaktan başka;
Sendikanın Çalışma Şekli
Madde 7- Sendika, amaçlarını gerçekleştirmek için Anayasanın koyduğu ilkelere ve ona uygun olarak çıkarılan yasalara ve Tüzüğüne bağlı kalır. Amaç uğruna demokratik değerlerden sapamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üyelik
Sendika Üyeliğinin Kazanılması, Sona Ermesi
Sendikaya Üye Olma
Madde 8- Sendikaya, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun 5. maddesinin 2 numaralı sırasında belirtilen hizmet koluna dâhil kamu işyerlerinde işçi statüsü dışında çalışan memur, sözleşmeli personel ve diğer kamu görevlileri üye olabilirler.
Sendika Üyeliğinin Kazanılması
Madde 9- Sendikaya üyelik, kamu görevlisinin üç nüsha olarak doldurup imzaladığı üye formu ile sendikaya başvurması ve başvurunun sendika yönetim kurulunca kabulü ile kazanılır.
Üyelik başvurusu, sendika tarafından en çok otuz gün içinde reddedilmediği takdirde üyelik istemi kabul edilmiş sayılır.
Sendika, üyeliği kesinleşen kamu görevlisinin başvuru belgesinin bir örneğini üyenin kendisine verir, bir örneği sendikada kalır, bir örneği üyelik ödentisine esas olmak ve dosyasında saklanmak üzere on beş gün içinde işverene gönderir.
Üyelikten Çekilme
Madde 10- Her üye üyelikten serbestçe çekilebilir.
Üyelikten çekilme, çekilmek isteyen kamu görevlisi tarafından, üç nüsha olarak doldurulup imzalanan üyelikten çekilme bildiriminin kurumuna verilmesi ile gerçekleşir.
Çekilme, göreve son verilmesi veya sair nedenlerle kamu görevinden ayrılanlar ile farklı bir hizmet koluna giren kuruma atananlardan sendika üyesi olanların üyelikleri, varsa sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri sona erer. Emekliye ayrılanların sendika şubesi, sendika veya konfederasyon organlarındaki görevleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Üyeliğin Sona Ermesi
Madde 11 - Sendika üyeliği;
hallerinde sona erer.
Yukarıdaki fıkralara göre üyeliği sona erenlerin sendika ve şube genel kurullarında seçme ve seçilme hakkı yoktur. Bu durumda olanların sendika ve sendika şubelerinin organlarındaki görevleri ile üst kurul üyelikleri sona erer.
Ancak, emekli olanların sendika ve şube organlarındaki görevleri ile üst kurul delegelikleri seçildikleri dönemin sonuna kadar devam eder.
Madde 12- Üyenin sendika üyeliğinden çıkarılma kararı, Sendika Genel Kurulunca alınır. Çıkarılma kararı, çıkarılana ve işverene yazılı olarak bildirilir. Çıkarılma kararına karşı üyelikten çıkarılan bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli iş mahkemesine itiraz edebilir. Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer.
Üyelikten çıkarılmada şu hususlar dikkate alınır:
Çıkarma kararı, çıkarılana ve işverene yazı ile bildirilir. Çıkarma kararına karşı üye, bildirim tarihinden itibaren on beş gün içinde görevli iş mahkemesine itiraz edebilir.
Üyelik, çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar sürer.
Üyeliğin Devamı ve Askıya Alınması
Madde 13- Aşağıda belirtilen gerekçeler nedeniyle üyeliğinin askıya alınması halinde üyelikten dolayı kazanılan haklar, askı süresince kullanılamaz. Askı süresi sonunda yeniden üyelik müracaatı gerekmez, ilk üyelik formu geçerlidir. Üyeliğe mani hallerin kalkması durumunda üyelikten doğan haklar kazanılmış sayılır.
Sendikaların Üst Kuruluş Üyeliği, Birleşme, Ayrılma ve Çıkarılma Halleri
Konfederasyona Üye Olma ve Üyelikten Ayrılma, Platforma Katılma veya Ayrılma
Madde 14- Sendikanın bir konfederasyona üye olabilmesi için; sendika genel kurulu delege tamsayısının salt çoğunluğu ile karar alınması şarttır.
Konfederasyon üyeliğinden çekilmede de yukarıdaki fıkra hükmü uygulanır.
Üye olma ve çekilme ilan edilir ve resmi makamlara bildirilir.
Tüzel kişililiği olmayan platformlara oluşturma, katılma veya ayrılma yönetim kurulu kararı ile gerçekleşir.
Uluslararası Kuruluş Üyeliği
Madde 15- Sendika, amaçlarına uyan uluslararası kuruluşlara serbestçe üye olabilir ve üyelikten çekilebilir.
Sendika, yabancı ülkelerdeki amaçlarına uyan uluslararası kuruluşların üye veya temsilcilerini Türkiye’ye davet edebilir veya yabancı ülkelerdeki toplantı ve etkinliklere üye veya temsilcilerini gönderebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sendika Organları
Sendika Organları
Madde 16- Sendika ve sendika şubesinin zorunlu, istişare ve yardımcı organları şunlardır:
A- Sendika ve Sendika Şubesinin Zorunlu Organları:
B-Sendika İstişare Organları:
ile sendika genel kurulunca görev ve yetkileri belirlenecek diğer organlardan ibarettir. Ancak, yeni kurullara, zorunlu kurullar gibi görev ve yetki verilemez.
Sendika Genel Kurulu
Sendika Genel Kurulunun Oluşması
Madde 17- Sendika genel kurulu sendikanın en yetkili organıdır.
Genel kurul, Tüzük hükümlerine göre şube genel kurullarından seçilecek 120 (yüz yirmi) delege ile sendika yönetim ve denetleme kurulu asıl üyelerinden teşekkül eder. Ancak üye sayısının 1000 (bin) kişinin altında olması halinde yönetim kurulu kararı ile genel kurul sendikanın üyeleri ile yapılabilir.
Sendika olağan genel kuruluna katılacak olan üst kurul delege sayıları; olağan genel kurulunu en önce gerçekleştirecek olan şubenin bu olağan genel kurulunun yapılmasından önce; Sendika Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılacak uygun bir süre içerisinde ve yine Sendika Yönetim Kurulunca tespit edilecek seçim takvimi itibariyle her şubenin faaliyet alanı içerisinde bulunan işyerlerinde fiilen çalışan ve aidat ödeyen sendika üye sayılarına göre, her şube için ayrı ayrı olmak üzere Sendika Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
120 (yüz yirmi) delegenin şubelere dağılımı Sendika Yönetim Kurulunca aşağıdaki esaslara göre belirlenir:
Sendika genel kuruluna katılacak delegeler şube genel kurullarında seçilir. Şubeler, seçilen delegelerin ad-soyad, T.C. Kimlik Numarası, çalıştıkları kurum ve ikametgâh adresleri ile e-posta adreslerini bir liste halinde, şube genel kurul tarihinden itibaren on gün içinde sendika genel merkezine gönderirler.
Genel kurul delegelerinde ölüm, istifa, hizmet kolu değiştirme, 4688 Sayılı Kanunun 15 inci maddesi kapsamına girme ve sair nedenlerle azalma olması halinde, yerine herhangi bir atama yapılamaz. Genel kurul, genel kurula seçilen delegelerle yapılmak zorundadır.
Sendika ve şube genel kurul delegelerinin sıfatı müteakip olağan genel kurul için yapılacak delege seçimine kadar sürer.
Delege sayılarının tespit biçimi ve oluşumu Genel Kurul ve Seçim Yönetmeliğinde belirlenir.
Genel Kurulun Toplanma Zamanı ve Toplanma Esasları
Madde 18- Sendika genel kurulu dört yılda bir sendika genel merkezinin bulunduğu ilde toplanır.
Genel kurula çağrı sendika yönetim kurulunca yapılır.
Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanan genel kurul toplantısının yeri, günü, toplantı saati ve gündemi; birinci toplantıda çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantının yeri, günü, tarihi ve saati, genel kurul delege listeleri ile birlikte en az on beş gün öncesinden mahallin en büyük mülki amirine, mahalli seçim kuruluna ve Kanunun öngördüğü mercilere yazı ile bildirilir.
Genel kurul ilanı en az bir ulusal gazetede veya sendika internet sitesinde yayımlanarak üyelere duyurulur.
İki genel kurul toplantısı arasındaki döneme ilişkin faaliyet ve hesap raporu, denetleme kurulu veya denetçi raporu ile gelecek döneme ilişkin bütçe önerisi, genel kurula katılacaklara toplantı tarihinden en az on beş gün önce yazılı veya elektronik ortamda gönderilir ve internet sitesinde ilan edilir.
Olağan genel kurul ile gündeminde seçim bulunan olağanüstü genel kurullarda seçim kurullarınca onaylanarak kesinleşen hazirun listeleri geçerlidir.
Toplantı tarihlerinin; gündemde yer alan diğer konular göz önünde bulundurularak, kaç gün içinde tamamlanacağını belirleme yetkisi yönetim kuruluna aittir.
Yönetim kurulu, genel kurulun bir gün içinde tamamlanmasına karar verebileceği gibi, gündemin yoğunluğuna göre birden fazla günde tamamlanmasına da karar verebilir.
Şube genel kurullarında görüşmeler ve seçimler bir gün içinde tamamlanır.
Genel kurul toplantı yeter sayısı, toplam delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
İlk toplantıda salt çoğunluk sağlanamazsa, durum bir tutanakla tespit edildikten sonra, ikinci toplantı en erken 7 (yedi), en geç 15 (on beş) gün içinde yapılır. İkinci toplantıda çoğunluk şartı aranmaz. Ancak bu sayı üye veya delege tam sayısının üçte birinden az olamaz.
Genel kurul toplantısı mülki amire bildirilen yer, gün ve saatte yapılır.
Genel kurula katılacak delegeler kimlikleri tespit edilerek ve delege listesindeki adları karşısına imza koyarak toplantı yerine girerler. Genel kurul toplantı nisabı sağlanmışsa, toplantı sendika genel başkanı veya görevlendireceği sendika yönetim kurulu veya sendika üyelerinden biri tarafından açılır. Açılıştan sonra toplantıyı yönetmek üzere bir başkan, bir başkan yardımcısı ile yeteri kadar kâtip üye açık oylama yöntemiyle delegeler arasından veya sendikanın bağlı olduğu Konfederasyon yöneticileri ya da bu konfederasyona üye olan sendika yöneticileri arasından veya sendikal çalışmalarda bulunmuş olanlar arasından seçilerek Divan oluşturulur.
Şubelerde Divan için bir başkan, bir başkan yardımcısı ve bir kâtip üye ile yetinilebilir.
Toplantının yönetimi divan başkanına (bulunmadığı zamanlarda başkan yardımcısına) aittir. Kâtipler toplantı tutanağını düzenler ve başkanla birlikte imzalarlar. Toplantı sonunda, bütün tutanak ve belgeler Divanca tanzim edilecek bir tutanakla ve ayrı ayrı imzalanarak Yönetim Kuruluna verilir.
Her delegenin tek oy hakkı vardır ve bu hak devredilemez. Sendika zorunlu organlarına aday olabilmek için genel kurul delegesi olmak şarttır.
Seçimler serbest, gizli oy, açık sayım ve döküm usulüne göre yapılır.
Genel kurullarda gündemdeki konular görüşülür. Gündeme madde ilavesi veya gündemden madde çıkarılması önerileri, genel kurula katılan delegelerin 1/10’unun yazılı teklifi üzerine gündeme alınır.
Genel kurul, toplantı gündemindeki konularla ilgili olarak veya genel kurula katılan delegelerin yazılı önerileri üzerine gerekli gördüğü komisyonları teşekkül ettirebilir. Komisyonlar raporlarını hazırladıktan sonra genel kurula sunarlar. Komisyonlar, kendi üyeleri arasından bir başkan ve bir raportör seçerek çalışmalarını yürütür. Komisyonların raporları genel kurulda görüşülerek karara bağlanmadıkça geçerli değildir. Komisyonlara genel kurul delegesi olmayanlar seçilemez. Ancak, komisyonlar lüzum gördüğü takdirde konu ile ilgili uzmanlar alabilirler. Bu gibi hallerde uzmanların oy hakları yoktur. Komisyonların üye sayısı genel kurulca tespit edilir.
Genel kurulun kararları ile oylama neticeleri genel kurul karar defterine geçirilir. Bu konuya mahsus karar defteri ve tutanaklar genel kurul divanınca imza edilir. Divan tarafından imzalanmamış tutanaklar ile defterler geçersizdir.
Genel kurulun toplantı biçim, oluşumu ve seçimlerde uyulacak usuller Genel Kurul ve Seçim Yönetmeliğinde belirlenir.
Sendika Genel Kurullarında Karar Yeter Sayısı
Madde 19 - Genel kurul karar yeter sayısı, toplantıya katılan delege tam sayısının salt çoğunluğudur. Bu sayı üye veya delege tam sayısının dörtte birinden az olamaz.
Ancak; tüzük değişikliği, aynı hizmet kolundaki bir sendika ile birleşme veya katılma, fesih, üst kuruluşa üyelik veya üyelikten ayrılma hallerinde karar yeter sayısı genel kurul delege tam sayısının salt çoğunluğudur.
Sendika Olağanüstü Genel Kurulu
Madde 20- Sendika yönetim kurulunun veya denetleme kurulunun gerekli gördüğü hallerde veya genel kurul delegelerinin 1/5’inin yazılı isteği üzerine genel kurul olağanüstü toplanır. Olağanüstü genel kurul, olağan genel kurullarda olduğu gibi ilan yoluyla ve delegelerin yazılı bildiriminin sendikaya intikalinden itibaren 60 (altmış) gün içerisinde toplantıya çağrılır.
Delegelerin, olağanüstü genel kurul taleplerini, yasal ve gerektirici sebeplerini açıkça belirtmek ve iddialarını kanıtlayan delil ve diğer belgelerini eklemek suretiyle şahsen veya münferiden yönetim kuruluna intikal ettirmeleri şarttır. Genel kurul çağrısı sendika yönetim kurulunca yapılır. Olağanüstü genel kurul toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve teklifte bulunulamaz.
Sendika Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 21- Sendika genel kurulunun görev ve yetkileri şunlardır;
ş) Mevzuat veya tüzük gereğince genel kurul tarafından yapılması belirtilen işlemlerin yerine getirilmesi başka bir organa bırakılmamış konuları karara bağlamak,
Sendika Yönetim Kurulu
Sendika Yönetim Kurulunun Oluşması
Madde 22- Yönetim kurulunun oluşumu aşağıdaki şekilde gerçekleşir:
Yönetim Kurulu; 7 (yedi) yönetim kurulu üyesinden oluşur. Yönetim kurulu için 7 (yedi) yedek üye de seçilir..
Yönetim kurulu seçimleri Genel Kurula katılan delegeler arasından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre liste halinde yapılır.
Genel kurul delegesi olmayan sendika üyeleri, genel kurula katılan delegelerin yüzde 10 (on)’unun teklifi ile aday gösterilebilir.
Seçimi kazandığı kesinleşen yönetim kurulu üyeleri ilk toplantıda kendi aralarında Genel Başkan, Genel Sekreter, Genel Mali Sekreter, Genel Teşkilatlandırma Sekreteri, Genel Eğitim ve Sosyal İşer Sekreteri, Genel Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreteri ile Genel Basın ve Yayın Sekreterini seçer.
Yönetim kurulunda boşalma olması durumunda en çok oy alandan başlamak üzere yedek üyeler sırasıyla göreve davet edilir.
Yedek üyeler davet edildikten sonra yönetim kurulu üye sayısının dördün altına düşmesi halinde en geç altmış gün içinde olağanüstü genel kurul toplantısı yapılır.
Yönetim kurulu üyeleri istekleri halinde aylıksız izne ayrılabilirler. Aylıksız izne ayrılma, sendikanın mali imkânları göz önünde bulundurularak ve yönetim kurulu görev dağılımı sırasına göre, yönetim kurulu kararı ile gerçekleştirilir.
Aylıksız izne ayrılmayan yönetim kurulu üyeleri, haftada bir gün izin kullanarak kurumlarındaki görevlerine devam ederler.
Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 23- Sendika Yönetim Kurulu, sendikanın genel kurulundan sonra gelen en yetkili karar ve yürütme organıdır. Yönetim kurulu üyeleri, yasa, tüzük ve yönetmelik hükümleri çerçevesinde kullanacakları yetkilerden müştereken sorumludur.
Sendika yönetim kurulunun başlıca görev ve yetkileri şunlardır;
1) Sendika üyeleri adına kamu görevlileri için uygulanacak katsayı ve göstergeler, aylık ve ücretler, her türlü zam ve tazminatlar, fazla çalışma ücretleri, harcırah, ikramiye, doğum, ölüm ve aile yardımı ödenekleri, tedavi yardımı ve cenaze giderleri, yiyecek ve giyecek yardımları ile bu mahiyetteki diğer yardım, hak ve talepler için toplu sözleşme görüşmelerine katılmak, toplu sözleşmeye taraf olmak,
2) Toplu sözleşme görüşmelerinde anlaşma sağlanamaması halinde uyuşmazlık çıkarmak ve Kamu Görevlileri Hakem Kurulu’na başvurmak,
3) Toplu sözleşme metninin uygulanmasını takip etmek,
4) Kurum idare kurullarına katılacak sendika temsilcilerini seçmek,
5) Kamu görevlilerinin grev, toplu sözleşme, siyaset ve yönetime katılma hakkını elde etmelerine yönelik Anayasanın ilgili maddelerinin bu yönde değiştirilmesi için kamuoyu oluşturmak ve T.B.M.M. , hükümet ve siyasi partiler nezdinde girişimlerde bulunmak,
6) Kurum idari kurullarına üyelerinin çalışma koşulları, iş güvenlikleri ile sağlık koşullarının geliştirilmesi konularında görüşlerini bildirmek, imzalanan toplu sözleşme sonucunda anlaşmaya varılan mutabakat metinlerinin uygulanmasını izlemek, kamu görevlileri ile ilgili toplanacak kurul, komisyon ve benzeri katılım mekanizmalarına girecek üyeleri seçmek ve göndermek,
7) Tüzüğü uygulamak ve gerektiğinde tefsir etmek, tüzük tadil tekliflerini hazırlamak, genel kurula sunmak.
8) Genel kurul ve diğer zorunlu organların kararlarını uygulamak, bu kurulların görüş ve önerilerini değerlendirmek,
9) Genel Kurulu toplantıya çağırmak.
10) Gerektiğinde Denetleme, Disiplin, Başkanlar Kurulu ve Danışma Kurulunu toplantıya çağırmak,
11) Şubelerin olağanüstü genel kurullarının toplanmasına karar vermek,
12) Faaliyet Raporu, Denetleme Kurulu Raporu ve mali raporları, tahmini bütçe önerisini süresi içinde genel kurul delegelerine intikal ettirmek,
13) Sendika kasasında brüt asgari ücretin 5 katından fazla para bulundurmamak. (Başkanlar Kurulu, genel kurul, miting, eğitim toplantıları, sempozyum ve benzeri faaliyetlerin yapıldığı dönemlerde bu miktar asgari ücretin 20 katına kadar artırılabilir.)
14) Sendika şubelerinde aylıksız izinli sayılacak yönetim kurulu üyelerini onaylamak,
15) Şubelere avans göndermek,
16) Bütçe fasılları ve yıllık bütçeler arasında aktarma yapmak,
17) Gelir ve gider hesaplarına ilişkin işlemleri yapmak ve karara bağlamak,
18) Üst kuruluşlara üye olma ve üyelikten çekilmeye ilişkin genel kurul kararlarını yerine getirmek,
19) Uluslararası kuruluşlara üye olmak, ortak çalışmalarda bulunmak, gerekli görüldüğünde üyelikten ayrılma kararı vermek ve bu konularda alınan genel kurul kararlarını yerine getirmek,
20) Yurt içinde ve yurt dışında sendikanın üyesi bulunduğu üst kuruluşa ve diğer resmi ve özel kuruluşların toplantılarına temsilci seçme, yurt içinde veya dışında tertiplenecek etüt ve geziler ile diğer etkinliklere katılacakları tespit etmek,
21) Uluslararası anlaşma hükümlerine göre toplanacak kurullarda görev alacak üyeleri seçmek ve göndermek,
22) Sendika ve şubelerin zorunlu organlarında görevli olanların diğer sendikal hizmetlerde görevlendirilecek üye veya delegelerin yol masrafları ile gündelikleri ödemek,
23) Üyelerinin çalışma hayatından, mevzuattan, sözleşmelerden, görev ve sorumluluklarından doğan ihtilaflarında, ortak hak ve menfaatlerinin izlenmesinde, ilgili makam, merci ve yargı organları nezdinde dava açmak, açılan davalara taraf olmak ve bu amaçla hukuk danışmanlık büroları oluşturmak,
24) Sendika tüzüğü ve ilke kararlara aykırı davranan, sendikal çalışmalara engel olan, çalışma barışını bozarak yapıya zarar verdiği kanaati oluşan ve 12. maddede sayılan eylemleri gerçekleştiren üye veya yöneticileri sendika disiplin kurulana sevk etmek, sendikanın disiplin kurulunca sendika üyeliğinden çıkarılması teklif edilen üyeleri geçici olarak çıkarmak ve kesin olarak çıkarmak için Genel Kurula teklifte bulunmak,
25) Ulusal konularda işbirliği yapmak ve ortak tavır sergilemek için platform kurulmasına öncülük etmek, kurulan platformlara katılmak, ortak basın açıklaması ya da eylem organize etmek ve ayrılma kararı almak
26) Tüzükte belirtilen sendika amaçlarını gerçekleştirmek için gerekli büroları kurmak; bürolar için personel temin etmek ve personel atamalarını yapmak, sendika ve şubelerde çalışacakları atamak ve bunların ücretlerini, çalışma şartlarını tespit etmek, sendika bünyesinde çalışan personel için sendika adına anlaşmalar ve akitler yapmak,
27) Üyelerinin mesleki, ekonomik, sosyal, kültürel ve mesleki bilgilerini arttıracak kurs, seminer ve konferanslar tertiplemek, sağlık ve sosyal tesisler ile kütüphane ve basım işleri için gerekli tesisleri kurmak,
28) Gelirlerinin en az yüzde onunu üyelerinin mesleki bilgi ve tecrübelerini arttırmak için kullanmak,
29) Sendikanın çalışması için başta Genel Kurul ve Seçim Yönetmeliği ve Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliği olmak üzere gerekli yönetmelikleri hazırlamak, değiştirmek, yürürlüğe koymak veya yürürlükten kaldırmak,
30) Şubelerin idari ve mali denetimini yapmak,
31) Olağan genel kurul tarihlerini dikkate alarak, en son şubenin sendika genel kurul tarihinden en az iki ay önce yapılmasını sağlayacak şekilde seçim takvimini hazırlamak ve uygulamak,
32) İl ve ilçe temsilcileri ile işyeri sendika temsilcileri ve sendika işyeri temsilcilerini atamak,
33) Şube genel kurul delege seçimlerinin yapılmasını sağlamak, seçimlere yapılan itirazları süresi içinde sonuçlandırmak ve zorunlu organların raporlarını karara bağlamak,
34) Genel kurul tarafından oluşturulan istişare nitelikli organları toplantıya çağırmak, zorunlu organlar ve oluşturulan diğer organlar için uygun çalışma ofisi kurmak, organlarda görev alanların masraflarının karşılanmasına karar vermek,
35) Sendika amaçlarına hizmet etmek için her türlü taşınır, taşınmaz malı almak, satmak, kiralamak, devir almak veya devretmek,
36) Satış ve terkinine yönetim kurulunca karar verilen demirbaşlardan satışı mümkün olanlar için sendika yönetim kurulu üyelerinin birinin başkanlığında en az üç kişiden oluşturulacak komisyon başkanlığında gerekli duyurular yapılarak alıcılardan en uygun teklifi verene satışlarını yapmak. Kullanılamaz hale gelen ve ekonomik değerini tamamen yitiren demirbaşları, kurulacak bir komisyon marifetiyle hurdaya ayırmak.
37) Sendika temsilcileri ve şube yöneticileri ile personelin ve üyelerinin yurt içi ve yurt dışı görevlendirilmelerine karar vermek,
38) Şubelerde aylıksız izinli olarak görev yapacak yöneticileri genel kurulun onayına sunmak,
39) Yasa ve tüzükte belirtilen diğer görevleri yerine getirmek,
40) Genel Merkezde çalıştırmak üzere koordinatörler ve danışmanlar atamak, maaşını ve çalışma biçimini ve süresini belirlemek,
40) Genel kurulca verilecek diğer görevleri yapmak,
Sendika Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları
Madde 24- Sendika yönetim kurulu, Genel Başkanın başkanlığında en az ayda bir defa olağan olarak toplanır. Yönetim kurulu üyelerinden birinin daveti veya gerekli görülmesi halinde yönetim kurulu üyeleri olağanüstü de toplanabilir. Başkanın yokluğunda toplantıya Genel Sekreter başkanlık eder.
Yönetim kurulu kararları, yönetim kurulu üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Yönetim kurulu üye sayısı 7’dir ve salt çoğunluk karar nisabı 4’tür. Oylamanın gizli ve açık yapılması yönetim kurulunun kararına bağlıdır. Oylamada eşitlik olması halinde başkanın oyunun katıldığı tarafın görüşüne itibar olunur.
Sendika yönetim kurulu, Genel Sekreterin hazırladığı gündemdeki konuları ve gerekli gördüğü diğer konuları görüşerek karara bağlar.
Sendika yönetim Kurulu toplantılarına üst üste 3 (üç) defa mazeretsiz olarak katılmayan yönetim kurulu üyesinin yönetim kurulu üyeliği düşer.
Ayrılmalar sebebiyle yönetim kurulu üyeliğine yedek üyeler davet edildikten sonra yönetim kurulu üye sayısının 4 (dört)’ün altına düşmesi durumunda, genel kurul atmış gün içinde toplantıya çağrılır.
Genel Başkanın Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 25- Başkan, Yönetim Kurulunun başkanıdır.
Genel Sekreterin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 26- Genel Sekreter;
Genel Mali Sekreterin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 27- Genel Mali Sekreter;
Genel Teşkilatlandırma Sekreterinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 28- Genel Teşkilatlandırma Sekreteri;
Genel Eğitim ve Sosyal İşler Sekreterinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 29- Genel Eğitim ve Sosyal İşler Sekreteri;
Genel Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreterinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde- 30- Genel Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreteri;
Genel Basın Yayın Sekreterinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde-31- Genel Basın Yayın Sekreteri;
Sendika Denetleme Kurulu
Sendika Denetleme Kurulunun Oluşturulması
Madde 32- Sendika Denetleme Kurulu, sendika genel kurulu delegeleri tarafından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilen 3 (üç) asil, 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
Sendika denetleme kurulu üyeleri, yapacakları ilk toplantıda, kendi aralarından bir başkan, bir raportör ve bir üye seçerek göreve başlar.
Sendika Denetleme Kurulu üyeliklerinde boşalma olması halinde, Denetleme Kurulu başkanı en çok oy alandan başlayarak yedek üyeleri sırasıyla göreve çağırır.
Sendika Denetleme Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları
Madde 33- Sendika denetleme kurulu, kurul başkanının başkanlığında en az altı ayda bir sendika genel merkezinde salt çoğunlukla toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğuyla alır. Oylarda eşitlik halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Denetlemenin yapılabilmesi için en az iki denetçinin bir araya gelmesi şarttır.
Gerekli görülen hallerde genel başkanın teklifi üzerine Sendika Yönetim Kurulu, Sendika Denetleme Kurulunu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
Denetleme Kurulunun görevleri şunlardır:
Yönetim Kurulunun, Denetim Kurulunun isteğini kabul etmemesi, yolsuzluk veya usulsüzlük yaptığı iddia edilenlere görevden el çektirmeme kararında ısrar etmesi halinde, Denetleme Kurulu, Sendika Yönetim Kurulundan genel kurulun olağanüstü toplantıya çağrılmasını isteyebilir. Bu durumda, Yönetim Kurulu, 60 (altmış) gün içinde genel kurulu olağanüstü toplantıya çağırmak zorundadır.
Görevden bu yolla el çektirilenlerin genel kurulca görevlerine iade veya sendikadan ihraçlarına karar verilir. Görevlerine iade edilenlerin görevden el çektirildikleri süreye ait sendikadan almaları gereken ücret ve sosyal hakları sendikaca ödenir. Sendikadan ihracına karar verilenler hakkında gerekiyorsa yargı mercilerine başvurulur.
Bu durumda olanların sendika genel kurulu sırasında delegelik sıfatının kaldırılması yetkisi, sendika genel kuruluna aittir. Ancak, delegelik sıfatı kaldırılan üyenin genel kurula itiraz hakkı saklıdır. Denetleme Kurulu, kanunlardan doğan diğer yetkilerini kullanır.
Denetleme kurulu, kararlarını denetleme kurulu karar defterine kaydeder.
Sendika Disiplin Kurulunun Oluşması
Madde 34- Sendika Disiplin Kurulu, sendika genel kurulu delegeleri tarafından gizli oy, açık sayım ve döküm esasına göre seçilen 3 (üç) asil 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
Sendika disiplin kurulu üyeleri, yapacakları ilk toplantıda, kendi aralarında bir başkan, bir raportör ve bir üye seçerek göreve başlar.
Sendika disiplin kurulu üyeliklerinde boşalma olması halinde, disiplin kurulu başkanı en çok oy alandan başlamak üzere yedek üyeleri sırasıyla göreve çağırır.
Sendika Disiplin Kurulunun Çalışma Usul ve Esasları
Madde 35- Sendika Disiplin Kurulu, Sendika Yönetim Kurulundan alacağı çağrı kararının, kurul başkanı ve üyelerine tebliği üzerine 15 (on beş) gün toplanır ve verilen görevi otuz gün içinde sonuçlandırır. Kurulun toplanabilmesi için en az iki kurul üyesinin bir araya gelmesi şarttır. Kurul kararlarını oy çokluğu ile verir. Oylarda eşitlik halinde başkanın katıldığı taraf çoğunluğu sağlamış sayılır.
Yönetim Kurulu’nun çağrısı üzerine toplantılara kabul edilebilir yazılı mazeret belirtmeden katılmayan üyenin, kurul üyeliği düşer, yerine sırasıyla yedek üye çağrılır
Disiplin Kurulu, ilgilinin yazılı savunmasını da aldıktan sonra kararını gereği yapılmak üzere sendika genel başkanlığına sunar.
Sendika Disiplin Kurulu aşağıda maddelenen suçları işleyen sendika merkez ve şube yöneticileri, temsilciler veya üyeler hakkında soruşturma yaparak uyarma, kınama veya geçici olarak yönetim görevinden el çektirme cezalarından birini verebilir. Disiplin Kurulunun verdiği cezanın tebliğini tek başına genel başkan ya da merkez yönetim kurulu üyelerinin ikisi birlikte imzalayarak yapar.
Disiplin kurulunun soruşturabileceği suçlar:
Sendika Disiplin Kurulunun teklif ettiği cezanın onayı ve ilgilisine tebliği, Sendika Yönetim Kurulu tarafından yapılır. Kendilerine verilen cezayı tebellüğ eden ilgili, sendika genel kuruluna itiraz edebilir. İtiraz üzerine sendika genel kurulu durumu inceler ve uygun görürse Disiplin Kurulunun verdiği cezayı kaldırabilir ve bu durumda ceza verilmemiş sayılır.
Sendika Disiplin Kurulu, sendika üyeleri hakkında verilen ve ilgililerce itirazın incelenmesi istenen şube disiplin kurulu kararlarını inceler, sonucu gereğinin yapılması için sendika şube başkanlığına gönderir.
Sendika Disiplin Kurulu; şube disiplin kurulları tarafından sendikadan ihracı gerektiren suçlar hakkında hazırlanan raporları inceler. Görüşünü de ekleyerek sendika genel başkanına verir.
Savunma hakkı tanınmadan ceza verilmez. Verilen her cezaya ilgilinin itiraz hakkı vardır.
Disiplin Kurulu, kararlarını Disiplin Kurulu karar defterine kaydeder.
Başkanlar Kurulu
Sendika Başkanlar Kurulunun Oluşması, Çalışma Usul ve Esasları
Madde 36- Başkanlar Kurulu, şube başkanları ile sendika yönetim kurulu üyelerinden oluşan istişari bir kuruldur. Kurula, Başkan veya görevlendireceği bir yönetim kurulu üyesi başkanlık eder. Kurul, sendika yönetim kurulunun çağrısı üzerine toplanır.
Bu amaçla;
Başkanlar kurulunca ortaya konulacak görüşler, sonuç bildirgesi halinde özel bir deftere kaydedilir, imzalanarak muhafaza edilir.
Başkanlar Kurulu kararları Yönetim Kurulunca değerlendirilir.
Danışma Kurulu
Danışma Kurulunun Oluşması, Çalışma Usul ve Esasları
Madde- 37- Danışma Kurulu; sendikal çalışmalara yol göstermek, örgütlenme çalışmalarına yardımcı olmak, sendikanın amaçları çerçevesinde üyeler ve yakınlarını eğitme amaçlı faaliyetler ile sendika tarafındın uygulanacak politikalar konusunda çalışmalar yapmak üzere yönetim kurulu tarafından seçilecek en az yedi üyeden oluşur.
Danışma Kurulu üyeleri; sendika temsilcisi ve üyeleri ile sendikaya emek vermiş birikimli eski yönetim kurulu üyelerinden, alanında yetkin kişilerden ve kanaat önderleri arasından seçilerek yönetim kurulu tarafından görevlendirilir.
Danışma Kurulu üyeliklerinde boşalma olması halinde yönetim kurulu boşalan üyeliklere atama yapmaya yetkilidir.
Danışma Kurulunun çalışma usul ve esasları yönetim kurulunca çıkarılacak Danışma Kurulu Yönetmeliği ile belirlenir. Sendika Genel Başkanı veya görevlendireceği yönetim kurul üyesi çalışmalara yardımcı olmak üzere Danışma Kurulu toplantılarına katılabilir.
TEMSİLCİLER KURULU
Temsilciler Kurulu
Madde 38 – Temsilciler Kurulu; Sendika Yönetim Kurulu üyeleri, şube başkanları ve il temsilcilerinden oluşur. Sendika Yönetim Kurulunun çağrısı üzerine toplanır.
Temsilciler Kurulu, Yönetim Kurulunca belirlenen şube başkanları ve il, ilçe temsilcileri ile bölgesel olarak da toplanabilir.
Temsilciler Kurulu toplantılarına genel başkan veya görevlendireceği yönetim kurulu üyesi başkanlık eder.
Temsilciler Kurulu toplantılarında teşkilatlandırma çalışmaları, sendikanın politikası ve çalışmaları ile bölgesel ve yerel sorunlar görüşülür ve toplantı sonuçları Yönetim Kuruluna sunulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sendikanın Şubeleri
Şubelerin Açılması ve Zorunlu Organları
Madde -39 – Sendika şubeleri, 4688 sayılı yasanın 18’inci maddesi gereğince sendika yönetim kurulu kararı ve en az 400 (Dört yüz) üye ile kurulur. Yönetim Kurulu, şube kuruluşu için istenen üye sayısını yükseltebilir.
Sendika şubeleri, genel kurulun sendika yönetim kuruluna verdiği yetkiye dayanılarak genel merkeze bağlı olarak açılır.
Şube kurucularının nüfus cüzdan örnekleri, ikametgâh belgeleri, kamu görevlisi olduklarını gösterir belgeler ile şubeyi ilk genel kurula kadar sevk ve idare edeceklerin kimliklerini kuruluş dilekçelerine eklemek suretiyle sendika Yönetim Kuruluna gönderirler. Genel Teşkilatlandırma Sekreterinin hazırlayacağı rapora istinaden sendika yönetim kurulu, şubenin faaliyet alanını da belirterek şube açılmasını kararlaştırabilir. Belirtilecek faaliyet alanı birden fazla il veya ilçeyi kapsayabilir. Sendika Yönetim Kurulu şubelerin faaliyet alanının kapsamını gerektiğinde yeniden düzenleyebilir.
Şube açılması, sendika yönetim kurulunun en az yedi kişiden oluşan şube kurucular kuruluna yetki vermesi ile gerçekleşir. Şube kurucular kurulu ilk toplantısında görev dağılımı yaparak göreve başlar. Kurucular kurulu üye sayısı yönetim kurulu üye sayısından fazla olması durumunda ise, kurucular kurulu, kurucular arasından yedi kişilik yönetim kurulu seçer.
Şube kurulmasına ilişkin karar, Sendika Yönetim Kurulunca 15 (on beş) gün içerisinde sendika merkezinin ve şube açılan mahallin en büyük mülki amirliğine yazı ile bildirilir. Bu bildirime kuruculardan alınan gerekli belgelerin birer suretleri eklenir.
Şubeler, kuruluş tarihinden itibaren 6 (altı) ay içinde olağan genel kurullarını yapmak zorundadır.
Şube açılması için şube kurucular kuruluna yetki veren karar tarihinden itibaren 6 (altı) ay içerisinde olağan genel kurullarını yapmak zorundadırlar. Bu süre içinde olağan genel kurullarını yapmamış olan şubelerin yetkileri kendiliğinden düşer.
Sendika şubesinin faaliyet alanında aidat ödeyen üye sayısının 400’ün altına inmesi durumunda, bu durumun tespit edildiği tarihten itibaren iki ay içinde, yönetim kurulu şubenin kapatılması kararını verir ve durumu bir yazı ile ilgili mercilere bildirir.
Şubeliği düşen şubelerdeki aylıksız izinli yöneticiler, şubeliğin düşme tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde kurumlarına dönerler.
Şubelerin nerede ve ne şekilde açılacağı, açılacak şubedeki zorunlu veya ihtiyari organlarındaki görevlendirmenin nasıl yapılacağına ilişkin usul ve esaslar Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanacak ‘Genel Kurul ve Seçim Yönetmeliği’nde belirtilir.
Sendika şubesinin zorunlu organları şunlardır;
Şube Genel Kurulu
Şube Genel Kurulunun Oluşumu
Madde 40- Şube genel kurulu, şubenin en yetkili organıdır.
Şube genel kurulları;
Şube genel kurul delegeleri şubenin faaliyet alanına giren işyerlerinden tüzüğe bağlı olarak düzenlenecek delege seçimine ilişkin çıkarılacak ‘Genel Kurul ve Seçim Yönetmeliği’ esaslarına göre serbest, eşit, gizli oy, açık sayım ve döküm esaslarına göre yapılır.
Şube Olağan Genel Kurulunun Toplanma Zamanı ve Toplantı Esasları
Madde 41- Şube olağan genel kurulları, sendikanın bağlı olduğu üst kuruluşun genel kurul tarihi de dikkate alınarak, sendika genel kurulundan en az iki ay önce tamamlanacak şekilde şube yönetim kurulunun tespit edeceği yer, gün ve saatte toplanır. Şube, genel kurul kararını ulusal veya mahalli bir gazete aracılığı veya sendika internet sitesinde yayımlanarak üyelere duyurur. Ayrıca, mülki amirliğe ve seçim kuruluna en az 15 (on beş) gün önce bildirir.
Şube genel kurulu toplantısında çoğunluk sağlanamaması halinde ikinci toplantı aynı yerde en çok 15 (on beş) gün içerisinde yeniden toplanır. Yer değişikliği olması halinde delegelere, mülki amirliğe ve seçim kuruluna bildirilir.
Bu maddede yer almayan hususlarda, tüzüğün genel kurula ilişkin toplantı esas ve usulleri ile ilgili hükümler kıyasen uygulanır.
Şube Olağanüstü Genel Kurulları
Madde 42- Şube yönetim kurulu ve denetleme kurulunun gerekli gördüğü haller ile şube genel kurul delegelerinin 1/5’nin yazılı isteğine istinaden veya yönetim kurulu üye sayısının yedeklerin de çağrılmasından sonra 4 (dört)’ün altına düşmesi durumunda, sendika yönetim kurulu kararı ile şube genel kurulu olağanüstü toplanır. Olağanüstü genel kurulun üyelerin 1/5’inin çağrısı ile yapılması halinde, toplantının ne için yapılmak istendiği gerekçeleri ile bildirilir.
Olağanüstü genel kurula çağrı şube yönetim kurulu tarafından yapılır. Şube yönetim kurulundaki boşalmalar nedeniyle karar alınamaması durumunda, olağanüstü genel kurul için gerekli işlemler sendika yönetim kurulunca yapılır.
Olağanüstü genel kurul toplantılarında gündem dışı konular görüşülemez ve teklifte bulunulamaz.
Şube Genel Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 43- Şube Genel Kurulunun görev ve yetkileri;
Şube genel kurulları mali konuları müzakere ve ibra edemez.
Şube Yönetim Kurulu, Görev ve Yetkileri
Şube Yönetim Kurulunun Oluşması
Madde 44- Şube yönetim kurulu üyeleri, genel kurul delegeleri tarafından gizli oy, açık tasnif ve döküm esasına göre seçilen 7 (yedi) asil, 7 (yedi) yedek üyeden oluşur.
Şube yönetim kurulu ilk toplantısında Şube Başkanı, Şube Sekreteri, Şube Mali Sekreteri, Şube Teşkilatlandırma Sekreteri, Şube Eğitim ve Sosyal İşler Sekreteri, Şube Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreteri, Şube Basın Yayın Sekreteri olmak üzere görev bölümü yapar.
Yönetim kurulunda boşalma olması durumunda en çok oy alandan başlamak üzere sırasıyla yedek üyeler göreve davet edilir.
Yedek üyeler davet edildikten sonra şube yönetim kurulu üye sayısının 4 (dört)’ün altına düşmesi halinde, en geç 60 gün içerisinde şube olağanüstü genel kurul toplantısı yapılır.
Şube başkanının çeşitli nedenlerle görevinden ayrı kaldığı zamanlarda şube başkanlığına şube sekreteri vekâlet eder.
Şubelerde, aylıksız izinli sayılan yöneticiler, tüzükteki görev dağılımı sırasına göre belirlenerek sendika yönetim kurulunun onayına sunulur.
Aylıksız izinli sayılmayan şube yönetim kurulu üyeleri haftada bir gün izin kullanarak kurumlarındaki görevlerine devam ederler.
Aylıksız izinli sayılan sendika yöneticilerinin bu sürelere ilişkin emekli kesenekleri ve karşılıkları her ay Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığına gönderilir ve emeklilik hizmetinde değerlendirilir.
Şube yönetim kurulunun çalışma esasları, toplantı ve karar nisabı ile üyeliklerin boşalması hususlarında tüzüğün sendika yönetim kurulunun çalışma esaslarına ilişkin hükümleri uygulanır.
Şube Yönetim Kurulunun Görev ve Yetkileri
Madde 45- Şube Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri;
Şube Yönetim Kurulunun Çalışma Esasları
Madde 46- Şube yönetim kurulu ayda en az bir defa toplanır. Şube başkanı veya bir yönetim kurulu üyesinin çağrısı üzerine olağanüstü de toplanabilir.
Yönetim kurulu salt çoğunlukta toplanır ve kararlar üye tam sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Oylamada eşitlik olması halinde başkanın oyunun katıldığı tarafın görüşüne itibar olunur. Oylamanın gizli ve açık yapılması yönetim kurulunun kararına bağlıdır.
Şube yönetim kurulu üyelerinden her hangi birinin mazeretsiz olarak üst üste 3 yönetim kurulu toplantısına katılmadığı takdirde, şube yönetim kurulu üyeliğinin düşmesi için Şube Yönetim Kurulu Kararı sendika Yönetim Kurulunun onayına sunulmak zorundadır. Sendika yönetim kurulu konuyu sendika disiplin kuruluna intikal ettirir.
Diğer konular Tüzüğün emsal maddelerine kıyasen uygulanır.
Şube Başkanının Görev ve Yetkileri
Madde 47- Sendika şube başkanı;
Şube Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 48- Şube Sekreteri;
Şube Mali Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 49- Şube Mali Sekreteri;
Şube Teşkilatlandırma Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 50- Şube Teşkilatlandırma Sekreteri;
Şube Eğitim ve Sosyal İşler Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 51- Şube Eğitim ve Sosyal İşler Sekreteri;
Şube Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 52- Şube Hukuk ve Toplu Sözleşme Sekreteri;
Şube Basın- Yayın Sekreterinin Görev ve Yetkileri
Madde 53- Şube Basın Yayın Sekreteri;
Şube Denetleme ve Disiplin Kurulları
Madde 54- Denetleme kurulu, şube genel kurulu delegeleri tarafından gizli oy, açık tasnif ve döküm esasına göre seçilen 3 (üç) asil, 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
Asil üyeler, kendi aralarından bir başkan, bir raportör ve bir üye seçerek göreve başlar.
Denetleme Kurulu toplantılarını en az altı ayda bir şube merkezinde yapar. Denetleme Kurulu, salt çoğunlukla toplanır ve kararlarını toplantıya katılanların salt çokluğuyla alır. Oylamada eşitlik olması halinde başkanın oyunun katıldığı tarafın görüşüne itibar olunur.
Üyeliklerde boşalma olması halinde, kurul başkanı en fazla oy alandan başlamak üzere sırasıyla yedek üyeleri göreve çağırır.
Denetleme kurulu, yönetim kurulu faaliyetlerinin yetkili organ kararlarına uygun yapılıp yapılmadığını denetler.
Denetimlerde; şubeye ait evrak veya defterler şube merkezinden dışarıya çıkarılamaz.
Denetleme kurulu, sendika tüzüğüne uygun olarak gerekli denetimi yapar, hazırladığı raporların bir nüshasını bilgi için yönetim kuruluna sunar, bir nüshasını ise genel merkeze önerileri ile birlikte gönderir. Dönem sonu raporunu da hazırlayarak şube genel kuruluna sunar.
Denetleme Kurulu, kararlarını Denetleme Kurulu karar defterine kaydeder.
Bu maddede yer almayan hususlarda, Tüzüğün ilgili hükümleri kıyasen uygulanır.
Şube Disiplin Kurulu
Madde 55- Disiplin Kurulu, şube genel kurulu delegeleri tarafından gizli oy, açık tasnif ve döküm esasına göre seçilen 3 (üç) asil, 3 (üç) yedek üyeden oluşur.
Asil üyeler, kendi aralarından bir başkan, bir raportör ve bir üye seçerek göreve başlar.
Disiplin Kurulu, salt çoğunlukla toplanır kararlarını toplantıya katılanların salt çokluğuyla alır. Oylamada eşitlik olması halinde başkanın oyunun katıldığı tarafın görüşüne itibar olunur.
Üyeliklerde boşalma olması halinde, kurul başkanı en fazla oy alandan başlamak üzere sırasıyla yedek üyeleri göreve çağırır.
Disiplin Kurulu tüzüğün amaç ve ilkelerine aykırı hareket ettiği ileri sürülen sendika üyeleri hakkında yönetim kurulunun daveti üzerine soruşturma yapar. Uyarı ve kınama cezası ile bazı hallerde üç aya kadar geçici ya da kesin ihraç cezası önerebilir. Önerilerine ilişkin disiplin kurulu raporunu şube yönetim kuruluna sunar, şube yönetim kurulu disiplin kurulunun geçici ihraç kararı önerisini gerekçeleri de dikkate alarak uygulayıp uygulamakta serbesttir. Disiplin Kurulunun kesin ihraç ceza önerisi, genel kurula sunulmak üzere şube yönetim kurulunca, sendika genel merkezine gönderilir.
Yönetici veya üyelere savunma hakkı tanınmadan ceza verilemez. Verilen her cezaya ilgilinin itiraz hakkı vardır.
Disiplin Kurulu, kararlarını Disiplin Kurulu karar defterine kaydeder.
Bu maddede yer almayan hususlarda, Tüzüğün ilgili hükümleri kıyasen uygulanır.
Şube Faaliyetlerinde Uyulacak Esaslar
Madde 56- Sendika şubeleri, yasalar, tüzük ve sendikanın genel ilkelerine zarar verecek eylemlerde, beyanlarda bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Temsilcilikler
Sendika Bölge, İl ve İlçe Temsilciliği
Madde 57 - Sendika Yönetim Kurulunda kabul edilen teşkilatlanma planı ve ilkeleri çerçevesinde şube açılmasına gerek görülmeyen veya olanağı olmayan yerlerde Bölge, İl ve İlçe temsilcilikleri açılabilir veya oluşturulabilir. Oluşturulabilecek bu temsilciliklerin faaliyet alanı, kuruluşu, çalışma biçimi, yetki ve sorumlulukları ile görevlendirme ve görevden alma usulleri Yönetim Kurulunca hazırlanacak yönetmelikle düzenlenir. Sendika Temsilcilikleri yetkilerini yönetim kurulu kararı, ilgili yönetmelikler çerçevesinde kullanır. Sendika temsilcilikleri yasalar, tüzük ve sendikanın genel ilkelerine zarar verecek eylemlerde, beyanlarda bulunamazlar.
İşyeri Sendika Temsilcileri
Madde 58 - İşyerlerinde sendikanın amaç ve ilkeleri doğrultusunda teşkilatlanma çalışmaları yapan ve sendika organları ile üyeler ve hedef kitle, üyeler ile işveren ve işyeri ile sendika arasında iletişimi sağlamakla görevli işyeri sendika temsilcileri ve sendika işyeri temsilcileri, sendikanın faaliyette bulunduğu hizmet koluna giren ve sendika üyelerinin çalıştığı her işyerinde Sendika Yönetim Kurulunca hazırlanacak yönetmelik esaslarına göre belirlenirler. Sendika Yönetim Kurulu, gerek görülmesi halinde temsilcileri değiştirebilir veya yeniden görevlendirebilir.
Sendikanın bulundurabileceği işyeri sendika temsilcisi sayısı; 4688 sayılı Yasanın 23 üncü maddesi gereği, işyerindeki kamu görevlisi sayısı 200’e kadar ise bir, 201-600 arasında ise en çok iki, 601-1000 arasında ise en çok üç, 1001-2000 arasında ise en çok dört, 2000’den fazla ise en çok beştir. Bu temsilcilerden biri baş temsilci olarak görevlendirilebilir.
Sendika işyeri temsilcilerinin belirlenmesinde ise işyerinin özellikleri dikkate alınır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Mali Konular
Sendikanın Gelirleri
Madde 59- Sendikanın gelirleri 4688 Sayılı Kanun ile uyumlu olarak şunlardır:
Tüm gelirler sendika genel merkez hesabında toplanır.
Üyelik Ödentisi
Madde 60 - Sendika üyeleri; yasalar, Sendika Tüzüğü ve yönetmeliklerdeki gayelerin gerçekleştirilmesi için yapılacak harcamalara karşılık olmak üzere, kamu görevlerinde bulundukları kadro veya pozisyona bağlı ve her ay mutat olarak ödenmekte olan damga vergisine tabi aylık brüt gelirleri toplamının binde beşi oranında her ay üyelik aidatı öderler. Bu oran genel kurul kararı ile belirlenir.
Bütün aidatlar sendika merkezinde toplanır. Aidatlar Sendika Yönetim Kurulunca belirlenecek banka hesaplarına yatırılır.
Şubeler ve temsilcilikler için yönetim kurulunca öngörülen ödenekler ilgili şubeler adına ve şubenin bulunduğu yerdeki bir bankada açılan hesaba şube giderlerini karşılayacak şekilde avans olarak transfer edilebilir. Temsilcilere gönderilecek avanslar, avans olduğu belirtilerek temsilcilerin şahsi hesabına gönderilebilir.
Madde 61- Sendika gelirlerini sendikanın amaçları çerçevesinde harcamaya genel merkez yönetim kurulu yetkilidir.
Sendikanın gelirleri 4688 sayılı Kanuna ve sendika tüzüğüne aykırı biçimde kullanılamaz.
Sendika gelirlerinin en az % 10’unu (yüzde on) üyelerinin mesleki bilgi ve tecrübelerini arttırmak için kullanılır.
Sendika Yönetim Kurulu, muhasebe sistemi ve harcamalara ilişkin Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliği çıkararak gelir ve giderlerin yapılması ve kaydında uyulacak usul ve esasları belirler.
Sendika, üye ve yöneticileri ile çalıştırdığı personel dahil hiç kimseye borç para veremez.
Demirbaş sayılan her türlü eşya veya malzeme, demirbaş defterine kaydedilir ve bunlar hiçbir şekilde gider olarak işlem görmez.
Sendika ve şube yönetim kurullarında aylıksız izinli sayılanların aylıkları, devlet memurlarında olduğu gibi, peşin ödenir.
Sendika Yönetim Kurulu, şubelere ve temsilciliklere gerekli gördüğü miktarda avans göndermeye yetkilidir.
Şubeler ve temsilcilikler, Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliğine uygun olarak yapacakları harcamaların belgelerini, takip eden ayın 5 (beş)’ine kadar sendika merkezine gönderirler.
Yasalara, tüzüğe ve “Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliğine” aykırı harcamalar dikkate alınmaz.
Madde 62- Bütçe, genel kurulda kabul edilen tahmini bütçe çerçevesinde sendika yönetim kurulunca güncellenerek hazırlanır. Bütçe, her takvim yılı ayrı ayrı olmak üzere sendika ve şube harcamaları ayrıntılı bir şekilde üç yıllık dönem için hazırlanır.
Bütçede;
ayrı ayrı belirtilir.
Ücret, Ödenek ve Sosyal Yardımlar
Madde 63- Sendika ücret, ödenek ve sosyal yardımları;
Görevlendirileceklerin Aylık, Tazminat ve Sosyal Hakları
Madde 64- Harcırah, Yolluk ve Yevmiyeler;
k)Sendika ve şubelerinde çalıştırılan uzman ve diğer personelin kıdem tazminatları sendikaca ödenir.
Yurt Dışına Gönderilme
Madde 65- Sendika tarafından yetkili olarak üyesi bulunduğu uluslararası bir kuruluşa veya başka bir sendikal görevle yurt dışına gönderilen yönetici, uzman ve temsilcilerinin ücret ve yollukları 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu ve tüzük hükümleri uyarınca belirlenir ve sendika tarafından karşılanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Madde 66- Aylıksız izinli sayılan sendika ve şube yöneticileri göreve seçildikten sonra üç ay içerisinde kendilerinin, eşlerinin ve velayetleri altındaki çocukların 3628 sayılı Kanun uyarınca doldurulacak mal varlığı bildirimini noter onaylı olmak şartıyla sendika merkez yönetimine sunmak zorundadır. Aylıksız izinli olmayan genel başkan ve merkez yönetim kurulu üyelerinin, şube yöneticilerinin de seçilmelerini takip eden üç ay içinde mal bildirimlerini beyan usulüne uygun olarak yapmaları, sendika genel merkezine teslim etmeleri zorunluluktur. Mal bildirimleri sendika genel merkezinde saklanır. Mal varlığında değişiklik olması halinde yasal süresi içerisinde mal bildirimi yenilenir. Bu zorunluluğa uymayan sendika ve şube yöneticileri Sendika Disiplin Kuruluna sevk edilir, uyarı dâhil bir cezaya hükmedilmesini takip eden 15 gün içinde mal bildiriminde bulunmayan, mal bildirimini güncellemeyen sendika yöneticilerinin yönetim görevi düşer.
Tekrar seçilen yöneticilerin yeniden mal bildiriminde bulunmaları zorunluluktur.
Mal bildirimleri gizlidir, sendika içindeki veya dışındaki yetkisiz kişilere açıklanamaz ancak, yargı mercileri ile sendikayı denetleme ve inceleme yetkisine sahip makam talebi olursa tutanakla verilir.
Mal İktisabı
Madde 67- Sendika, amaç ve görevlerinin gerektirdiği taşınır ve taşınmaz mal iktisap edebilir.
Adli Takibata Uğrama
Madde 68- Sendika veya sendika şubesi yöneticilerinden bir veya bir kaçının Anayasa ve 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanununun saydığı konu ile ilgili suçlar dışında sendikal faaliyet sebebiyle adli takibata uğraması veya mahkûm olması halinde gerekli tedbirleri alır.
Bu durumda olanlara, sendika yönetim kurulunun uygun ve gerekli görmesi halinde avukat tutmak dâhil hukuki yardım yapılır, yine yönetim kurulunun kararı doğrultusunda ilgilinin tahliyesine kendisine veya ailesine maddi yardımda bulunulabilir.
Sendika şubesinin karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uğraması halinde Sendika Yönetim Kurulu, sendikanın karar almasını engelleyecek miktarda üyenin takibata uğraması halinde de sendikanın bağlı bulunduğu üst kuruluş gerekli tedbirleri alır.
Denetim, Kapsam ve Mahiyeti
Madde 69- Sendika ve şubeleri kendi iç denetleme organlarının denetlemesinden başka, Sendika Genel Merkezinde sendikanın tüm idari ve mali faaliyetleri, üyesi bulunduğu konfederasyonun denetimlerine açıktır.
Sendikaca Tutulacak Defter, Dosya ve Kayıtlar
Madde 70- Aşağıda yazılı defterler, dosya ve kayıtlar tutulmak ve fişler düzenlenmek zorundadır:
Tutmakla yükümlü olunan defter ve kayıtlar dışında yardımcı defterlerde tutulabilir.
Şubeler ise (b), (c), (d), fıkralarındaki kayıtları tutmak zorundadır.
Her türlü defter ve belgeler, ilgili bulundukları yılı takip eden takvim yılından başlayarak 10 yıl süre ile saklanmak zorundadır.
Şubeler, mali harcamalarını sendika yönetim kurulunca çıkarılacak Muhasebe ve Harcamalar Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda avans hesabı sistemiyle yaparlar.
Birleşemeyecek Görevler
Madde 71- Birleşemeyecek Görevler;
Seçimlerde Uyulacak Esaslar
Madde 72- Merkez ve şube genel kurullarının yapılış şekli, zorunlu organların seçimi ve itirazları sonucu seçimlerin iptali veya yenilenmesine ilişkin hususlarda, 4688 sayılı Kamu Görevlileri ve Toplu Sözleşme Kanunu, 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu, 5253 sayılı Dernekler kanunu ile diğer yasa ve mevzuat hükümleri uygulanır.
Tüzük Değişikliği
Madde 73- Sendika tüzük değişikliği, sendika genel kurulu gündeminde belirtilmiş olma şartı ile özel maddesinde daha yüksek nisap öngörülen konular dışında karar yeter sayısı üye veya genel kurul delege tam salt çoğunluğu ile yapılabilir.
Tüzük değişiklikleri, sendikanın üyesi olduğu üst kuruluşa ve yasal mercilere bildirilir.
Madde 74- Sendikanın fesih ve tasfiyesine olağan veya olağanüstü genel kurul yetkilidir. Sendikanın fesih ve tasfiyesi kararı karar yeter sayısı üye veya genel kurul delege tam salt çoğunluğu ile alınabilir.
Şube Faaliyet Alanlarının Tespit Yetkisi
Madde 75- Şube faaliyet alanlarının belirlenmesinde; faaliyet alanlarındaki fiilen çalışan ve aidat ödeyen üye sayıları dikkate alınarak gerekli düzenlemeyi yapma ve şube faaliyet alanlarını belirleme yetkisi Sendika Yönetim Kuruluna aittir.
Yönetmelikler ve Genelgeler
Madde 76- Sendika tüzüğünde belirtilen yönetmelikler ile tüzükte oluşabilecek belirsizlikleri gidermek amacıyla genelge yayınlamaya yönetim kurulu yetkilidir.
Yürürlük
Madde 77 – Bu Tüzük hükümleri 16 Mart 2024 Tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme:
Madde 78- Bu tüzük hükümlerini Sendika Yönetim Kurulu yürütür.