Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca (İDDK) verilen kararı geçen seneden öngören sendikamız Milli Eğitim Bakanlığından değerlendirmelerin bir sene ertelenmesini istemişti.
nBakanlığa Anadolu Eğitim Sendikası olarak yazdığımız yazı ile Milli Eğitim Bakanlığını , ilçe mili eğitim müdürleri ve şube müdürlerinin yeni göreve başladıklarını hatırlatarak müdürleri doğru değerlendirecek kadar süre çalışmamış olacaklarından dolayı uyarmıştık.Değerlendirmelerin bir sene ertelenmesini ve mahkeme sonuçlarının beklenmesini istemiştik.Süreç ne yazıkki haklılığımızı da ortaya koymuş oldu.Baklanlığımızın böylesine acı bir tecrübe ile karşılaşmamasını dilerdik fakat aynı hatalara düşmemek için ve bundan sonra sürecin daha da karmaşıklaşmaması için Anadolu Eğitim Sendikası olarak tespitlerimizin ve taleplerin uygulanmasını bekliyoruz.
nn
Bilindiği gibi Danıştay, Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmelik in bazı maddelerinin iptali istemini reddetmiş; fakat Danıştay İdari Dava Daireleri Kuruluna (İDDK) yapılan itiraz sonucunda bazı maddeler bakımından Yürütmeyi Durdurma Kararı vermişti. Bu kararlar sonrası yürütmesi durdurulan maddelere göre ilçe mili eğitim müdürleri ve şube müdürleri ile altı aydan daha az çalışıp görevleri elinden alınan müdürlere müdürlüğünün iade edilmemesinin bir zorunluluk haline geldi.Bunun böyle olmadığını düşünen veya müdür yardımcılığı ile müdür başyardımcılığı görevlendirmelerinin iptal edilmemesi hususunda görüşe sahip kesim mevcut fakat bu düşüncelerin pek de hukuki olarak dayanaklı olduğu söylenemez.Bu kişiler sadece kendi temennilerini ifade ettiklerini düşünüyorum.
nMüdür ve Müdür Başyardımcılarının Görevlendirmelerinin İptal edilmesi gerekiyor ;
nBilindiği üzere,Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu 18.02.2014 tarih ve E: Yd İtiraz 2014/1151 sayılı kararı ile Yönetmeliğin 23/1 maddesinin ve 10. Maddesinin 9. Fıkrasının yürürlüğünü durdurmuştur.
nDanıştay İdari Dava Daireleri Kurulu aynı karında Yönetmeliğin 10. Maddesinin 9. Fıkrasını hukuka aykırı bulmuş ve gerekçesinde 652 sayılı KHK’nin 37/8 maddesine, Geçici 10. Maddenin 8. Fıkrasına ve Yönetmeliğin 10. Maddesinin 1. Fıkrasına atıfta bulunmak suretiyle müdür başyardımcısı ve müdür yardımcılarının 4 yıllık görev sürelerinin tamamlayıp tamamlamadığına bakılmadan yeni görevlendirilen müdürün inhası, il milli eğitim müdürünün teklifi ve valinin onayı ile yeni müdür yardımcılarının görevlendirmesini hukuka aykırı olarak nitelemiş ve yürütmesini durdurmuştur.
nn
Yüksek Mahkeme 23/1 maddenin yürürlüğünü durdururken ise ; bu madde ile müdür başyardımcısı ve müdür yardımcı görevlendirilmesinde hiçbir objektif kıstasa öngörülmemesini, takdir yetkisine mutlak ölçüde etki kazandırdığını, hiçbir değerlendirme ölçütüne yer vermemek suretiyle de hukuka uygunluk denetiminin etkinliğinin daraltılmasına yol açtığına vurgu yapmıştır. Yüksek mahkeme aynı gerekçesinde, bu düzenleme ile kariyer ve liyakat ilkelerinin gözetilmediğini, kamu personeli açısından güvencesiz bir ortam yaratıldığını, görevin gerektirdiği niteliklere sahip en uygun personelin seçimini ve dolayısıyla kamu hizmetinin iyi işlemesini zorlaştırıldığı tespitine yer verdikten sonra, adayların görevlendirme yapılmadan önce haberdar edilmemiş olmasını geniş katılımı engelleyici ve fırsat eşitliğini ortadan kaldırıcı bir hüküm olarak değerlendirmiştir.
nBu durdurulan hükümler ışığında 4 yıllık süresi dolmadan müdür yardımcılığı veya müdür başyardımcılığı sonlandırılanlara görevleri iade edilmelidir .Yapılan Müdür yardımcısı ve Müdür Baş yardımcısı görevlendirmelerinin de tümünün iptal edilmesi gerekir.
nn
Milli Eğitim Müdürü ve Şube Müdürüyle Altı Aydan Daha Az Çalışmış Okul Müdürlerinin Değerlendirme işlemleri İptal Edilmeli ve Geriye Kalan Puanlar 100 Üzerinden Değerlendirilip Görevlerine İade Edilmelidir
nn
Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Görevlendirilmelerine İlişkin Yönetmeliğin Ek-1 Görev Süreleri Uzatılacak Eğitim Kurumu Müdürleri İçin Değerlendirme Formu'nun Açıklama baslıklı kısmının 3. Maddesi de yürütmesi durdurulmuştu .Gerekçesinde ise Eğitim Kurumundaki En Kıdemli Öğretmen ile Kıdemi En Az Olan Öğretmenin değerlendireceği müdür ile en az altı ay çalışmış olma şartı aranırken İlçe Milli Eğitim Müdürü, Eğitim Kurumundan Sorumlu Şube Müdürü ve İnsan Kaynaklarından Sorumlu Şube Müdürleri için böyle bir şartın aranmamasına ilişkin eksik düzenleme olarak gösterilmişti.Zira Ek-1 Görev Süreleri Uzatılacak Eğitim Kurumu Müdürleri İçin Değerlendirme Formu'nda yer alan değerlendirme kriterlerine uygun objektif ve doğru değerlendirmenin yapılabilmesi için değerlendiricilerin müdür ile makul bir süre birlikte çalışılması gerekirdi.
nEğitim Kurumu yöneticileri için 2008 yılında da Danıştay’da yürütmeyi durdurma kararı verilmiş ve zamanın Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik illere gönderdiği resmi yazı ile yürütmesi durdurulan madde ile işlem yapılıp okul müdürü olarak atananların atamalarının hukuki bir gereklilik olarak iptal edilmesini istemişti.O zaman Hüseyin ÇELİK hukuki olarak en uygun adımı atmıştı çünkü açılan dava ile yürütmesi durdurulan veya iptal edilen maddeler hukuki olarak ” ölü doğmuş hukuki madde” haline gelir ve en başından yok sayar dolayısıyla bu maddeye göre yapılan işlemler de ölü doğmuş sayılır.Buna bağlı iş ve işlemler var ise tüm işlemler, atamalar iptal edilir.Yani kısacası olmayan maddeden yapılan işlemler ,atamalar hukuki olarak dayanaksız kalır,hukuki geçerliliğini yitirir.Hüküm hiç yönetmelikte olmamış gibi sayılır.
nMilli Eğitim Bakanlığının yürütmeyi durdurma kararları sonrası nasıl davrandığını Öncelikle 2008 yılında Dönemin bakanı Çelik beyin imzalı yazısı ile hatırlayabiliriz
nT.C
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
Personel Genel Müdürlüğü
Sayı: B.08.0.PGM.0.23.01.04.4-/1778/65102 14/08/2008
nKonu: Eğitim Kurumlan Yöneticileri
nGENELGE
2008/55
İlgi: Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticileri Yönetmeliği.
nEğitim ve Bilim İşgörenleri Sendikası (Eğitim-İş) ve Eğitim ve Bilim Emekçileri Sendikası (Eğitim-Sen) tarafından ilgi Yönetmeliğin bazı maddelerinin iptali ve yürütülmesinin durdurulması talebiyle açılan idari davalarda; Danıştay İkinci Dairesinin 21/07/2008 tarihli ve Esas No:2008/3799, Esas No:2008/4155 sayılı kararlan ile ilgi Yönetmelik eki Ek-2 Yönetici Değerlendirme Formunun yürütülmesinin durdurulmasına karar verilmiş olup, birer örneği ekte gönderilen kararlar Bakanlığımıza 12/08/2008 tarihinde tebliğ edilmiştir.
nSöz konusu kararların süresi içerisinde uygulanma zorunluluğundan hareketle;
n1- İlgi Yönetmeliğin yürürlüğü durdurulan Ek-2 Yönetici Değerlendirme Formu çerçevesinde eğitim kurumu yöneticiliklerine atamaya ilişkin herhangi bir işlem yapılmaması, yapılmış olanların ise iptal edilmesi,
n2- İlgi Yönetmeliğin Geçici 2 nci maddesi ile ilgili olarak yürütmeyi durdurma kararı verilmediğinden daha önceki açıklamalar çerçevesinde sınav kazananların atama işlemlerine devam edilmesi,
nhususunda gereğini rica ederim.
nDç Dr Hüseyin Çelik
Milli Eğitim Bakanı
n
n
Görüldüğü gibi 2008 yılında bakanlık yürütmesi durdurulan maddeye göre atamaya ilişkin herhangi bir işlem yapılmaması, yapılmış olanların ise iptal edilmesini istemişti. Peki 2008 yılından şimdiye hukukun genel geçer evrenselliği mi değişti ? Tabiki Hayır ! Yeni hukuka uygun düzenlemeler ile atamalar gerçekleştirilir,2008 yılında yönetici atamalarının danıştay kararları sonucunda iptal edilip yeniden yapılması gibi.Bunu bizzat o dönemki MEB yazısında görebiliyoruz. Şu anda da hukuki kurallara uygun ölü doğmuş hukuki maddeler ile yapılan görevlendirme ve işlemleri iptal etmesi ve uygun maddeleri yönetmeliğe eklemesi gerekir.Ayrıca Anayasa Mahkemesinin 9 Temmuz 2015 tarihinde karar bağlayacağı müdürleri ilgilendiren yasanın akıbetinden dolayı yeni müdür atamalarını da erteleyip sonucunu beklemesi yerinde olacaktır.
nn
n
Anadolu Eğitim Sendikası Hukuk Servisi