Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Öğretmenleri Mutlu Etmek MEB’in Elinde

22 Ağustos, 2017

Milli Eğitim Bakanlığında yaklaşık bir milyon öğretmen çalışmaktadır. Lakin mutlu öğretmen bulabilmek gerçekten çok zor.2017-2018 Eğitim-Öğretim yılının başlamasına sayılı günler kala bu mutsuzluğa bakanlığımızın el atması gerekiyor.

Öğretmenlerimizdeki mutsuzluk atanmadan önce başlıyor ve emekliliğe kadar gidiyor. Öyle ki;

-Bilindiği gibi artık öğretmenlerimiz KPSS puanıyla değil mülakat ile atanıyor. Zincirin ilk halkası buradan başlıyor. Yıllarca çalışılarak alınan KPSS puanı sadece mülakata girmek için aracı oluyor. Sonrasında ise 3-5 dakika süren mülakatlar atama puanlarını belirliyor. Sıralamasını dahi bilmeyen öğretmen adayları atama tercihlerini yapıyorlar. Bakanlığın ilk önce ele alması gereken konu da bu olması gerekiyor. Atamalar güvenlik soruşturması sonrasında sadece KPSS puan üstünlüğüne göre KADROLU olarak yapılmalıdır.

-Atanınca da her şey çözülmüyor. Mülakatı geçip atanan öğretmenler artık ‘Sözleşmeli’ olarak atanmaktalar. Daha önce denenen ve on binlerce öğretmeni mağdur eden sistem tekrar uygulamaya konuldu.  6 yıl aynı ilde çalışacak sözleşmeli öğretmenlerin en büyük mağduriyeti ise özür grubu ataması. İkisi de sözleşmeli olarak çalışan eşler istekleri halinde diğer eşin yanına gidebiliyor fakat eşi farklı kurumlarda veya özel sektörde çalışanlar eşlerinin yanına gidemiyorlar. Bu yüzden eşlerinden ve çocuklarından ayrı yaşamak zorunda kalan bir çok aile var. Bakanlık eşinden ve çocuklarından ayrı olan öğretmenlerin seslerine kulak vermeli ve bu sorunu en kısa zamanda çözmeli.

Bakanlığın tekrar sözleşmeli öğretmenlik uygulamasını getirmesindeki neden ise öğretmenlerin yer değiştirme sisteminin bozulması. Bakanlık sözleşmeli öğretmenlik ile doğudan batıya öğretmenlerin gelmesini engelleyerek bu süre zarfında da bozulan yer değiştirme sistemini düzeltmeyi düşünmektedir. Ancak  yer değiştirme sistemi sözleşmeli öğretmenlik sistemi ile düzelmez. Daha önce de bakanlığa sunduğumuz raporlarda olduğu gibi teşvik edici, özendirici adımlar atılmalıdır.

-Kadrolu öğretmenlerimizde de durum aslında farklı değil. Her ne kadar zorunlu hizmetlerini tamamlayıp il içi-il dışı tercihler yapabilseler de istedikleri yerlere gitme oranları çok az. Özellikle bazı branşlar yıllarca yerinden kıpırdayamıyor. Özür grubu atamalarıyla yer değiştirebilen öğretmenlerimiz ise genellikle özrünün olduğu ilçelere değil daha uzak yerlere gidebiliyor. Daha sonra ise yıllarca il içi özür grubundan özrünün bulunduğu ilçeye gitmeye çalışıyor.

Bu yüzdendir ki öğretmenlerimiz adil bir yer değiştirme sistemi bekliyor. İl dışı atamalarında yeterli boş norm açılmadığı gibi ilişiğini kesmeyenlere mazeretsiz iptal hakkı tanındığı için yer değiştiremeyen öğretmenlerimiz 2.il dışı atama; özür grubuna başvuracak öğretmenlerimiz ise eşlerinin ve özürlerinin bulunduğu yere gitmek için il-ilçe emri beklemektedirler.

-Müdürlükten sonra müdür başyardımcılığı ve müdür yardımcılığı için de getirilen mülakat sistemi eğitimcileri rahatsız etmekte ve sendikal ayrımcılığa neden olmaktadır. Bir çok yazılı ve görsel basında da çıktığı gibi mülakat öncesi kimlere hangi puanlar verileceği daha önceden hazırlanan listelerde yer almaktadır. Okul yöneticiliği gibi önemli bir görev alanlarda mülakat değil LİYAKAT esaslı atamalar yapılmalıdır.

-Gerçek alanına veya 2.üniversiteyi bitirip okuduğu alana geçmek için öğretmenler yıllardır alan değişikliği bekliyor. Emeklilik şartları ve maddi konulara şu an değinmiyorum bile. Maddi boyutu sadece MEB tarafından çözülemeyecek sorunlar olsa da yukarıda saydığım sorunları MEB kendi başına rahatlıkla çözebilir.

Her bir sorun ile ilgili olarak detaylı çözüm önerilerimizi Anadolu Eğitim Sendikası olarak bakanlığımıza sunduğumuzu hatırlatmak isterim.

Adaletli bir şekilde kadrolu atanıp, kendi branşında çalışan, liyakatle yönetici olan, eşlerinin ve çocuklarının yanında derslere girebilen mutlu öğretmenler mutlu öğrenciler demektir…

 

 

Mehmet Alper ÖĞRETİCİ

AES Genel Teşkilatlandırma Sekreteri

 

 

Yorum Yap