Bilindiği geçtiğimiz ay engelli öğretmen atamaları yapıldı. Bazı engelleri öğretmenlerimiz öğretmenliğe kaynak teşkil eden iki farklı mezuniyetleri bulunmakla birlikte tek bir alandan tercih hakkı tanınmıştır. Başvurular iki aşamada gerçekleştirilmiş, ilk aşamada hangi alan tercih edildi ise ikinci basamakta da aynı alan tercih edilmesi öngörülmüştür. Buraya kadar her şey normaldir. Fakat atamaya esas kontenjanlar, ikinci başvuru tarihinde, 16.04.2025 tarihinde ilan edilmiştir. Ve bu ilanla adaylar kendi sıralamalarına göre kontenjanlara dahil olup olamayacaklarını anlamlandırabilmiştir. Burada iki farklı alandan tercih yapma hakkı olan öğretmenler için şöyle bir sorun doğmuştur. Bu arkadaşların puanı bazı branşlara yeterken bazılarına yetmemiş ve fakat adaylar hangi branştan tercih yapması gerektiği konusunda bir fikir sahibi olamadan belki de rastgele tercih yapmışlardır. Örneğin Sosyal Bilgiler ve Türkçe öğretmenliği alanlarında mezuniyeti olan bir aday, 72 puanla Sosyal Bilgiler Öğretmenliği tercih etmiş ama tercihi 73 puanla kapandığı için yerleşememiştir. Aynı adayın diğer alanı olan Türkçe Öğretmenliği ise 71 puana kadar düşmüştür. Yani aday Türkçe tercih etse idi kazanacakken, tamamen belirsizlik içinde hiçbir öngörüsü olmadan bir tercihte bulunmuş ve mağdur olmuştur.
Türkiye genelinde sayısı az da olsa bu durumda öğretmen adayları olduğunu öğrenmiş bulunmaktayız. Bakanlığın neden kontenjanları iki tercih arasında ve hiçbir anlam ifade etmeyen bir dönemde yaptığını sorarak bu mağduriyetin giderilmesi için yapılması gereken çalışmalar hakkında talepte bulunduk.
Anadolu Eğitim Sendikası genel geçer konulara temas etmekle yetinmez, memleketin her bir karışında ve her türlü mağduriyetin giderilmesi için mücadele eder. Hak ihlalinin derecesine, etkilenen kişi sayısına bakmaksızın, akla gelmeyen detaylarda çözüm arar.
Özetle AES üyelerinin ve dahi tüm eğitim çalışanlarının her türlü hakkını korumaya çalışır.
Anadolu Eğitim Sendikası Hukuk Sekreterliği
Sayı: 990-25/8381 Tarih:21/05/2025
Konu: 2025 Yılı Engelli Öğretmen Atamalarında Kontenjanların Geç Yayınlanması Tarihi Ve Doğurduğu Mağduriyet Hakkında
T.C.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI’NA
İlgi: a) Personel Genel Müdürlüğü 1130250430 Numaralı Engelli Öğretmen Adaylarının Öğretmenliğe Başvuru Ve Atama Duyurusu
İlgi(a) kapsamında Personel Genel Müdürlüğünüz tarafından 2025 yılı Engelli Öğretmen Adaylarının öğretmenliğe başvuru şartlarını düzenleyen kılavuz yayımlanmış ve süreç devam etmiştir. İlgi(a) kılavuzun “Başvuruya İlişkin Genel Açıklamalar” başlıklı B bölümünün 4. ve 5. maddeleri uyarınca, iki mezuniyeti olan adaylar yalnızca bir başvuru yapabilmiş, birinci aşama tercihlerini hangi branştan yaptılar ise, ikinci aşamada aynı branştan tercih yapabilmiştir. Bu uygulamada kanıksanacak bir durum görülmemektedir. Fakat atamaya esas kontenjanlar Bakanlığınız tarafından ikinci aşama tercihlerin başladığı 16.04.2025 tarihinde yayınlanmış ve adaylar puanlarına göre kontenjana dâhil olup olamayacağını bu aşamada anlayabilmiş, bu konuda fikir yürütebilmiştir. Fakat bu noktada artık branş değişikliği imkanı kalmamıştır. Oysa adaylar kontenjan durumunu başvurulardan önce öğrenmiş olsa idi, tercih edecekleri alanlarını buna göre seçebileceklerdi. Yaşanan bu durum neticesinde Türkiye genelinde yaptığımız araştırmalara göre yaklaşık 30 kadar engelli öğretmen adayımız, sistemin getirdiği mecburiyet sebebi ile ellerinde hiçbir veri ve referans olmadan bir alan tercih etmiş, ve süreç sonunda mağdur olmuştur. Mezunu olduğu diğer alandan atanabilecekken, diğer alanı seçtiği için atanamamıştır.
İdari işlemlerin şeffaf ve öngörülebilir olması, vatandaşlar açısından önemlidir. Böylece vatandaşlar devlet ile olan ilişkilerinde güven tesis edecek, devletin kamu gücü karşısında ezilmeyecek, hak ve menfaat ihlali yaşamayacaklardır. İdari işlemler kanunlara uygun olmalıdır, ama kanun boşluğunda idarenin, bireylerin yararına hareket etmesi gerekir. Özellikle sınav, mülakat vb. eleme sonucu getiren işlemlerde her bir adımın şeffaf ve demokratik yürütülmesi temel ilke olmalıdır. Fakat yukarıda anlatılan durum, idarenin bu konuda hassas davranmadığı izlenimi uyandırmaktadır. Yoksa kontenjanların neden ilk başvurulardan önce ya da en azından eş zamanlı açıklanmadığı sorusunun cevabı açıklanmaya muhtaç görünmektedir.
Açıklanan durumlar ışığında Bakanlığınızın, anlatılan konu sebebi ile ihlal yaşayan engelli öğretmen adaylarımızın bu mağduriyetinin giderilmesi için bir sorumluluk almasını bekliyoruz. Engelli öğretmen adaylarımız bir engelle daha karşılaşmamalıdır. Konu hakkında yapılacak ek bir atama ile konunun rahatlıkla çözüleceğine ve Bakanlığınızın buna muktedir olduğuna, bu konuda sorumlu davranacağına inancımız tamdır. Öncelikle bu durumda olan adaylarının tespitini, sonrasında haklarını teslim edecek bir idari işlemin tesisini ve yapılacak çalışmalar hakkında Sendikamızın bilgilendirilmesini talep ediyoruz.
Gereğini saygılarımızla arz ederiz.