%20'ye varan indirimler

3935 Sayılı Kanunda Muhakkik İle İlgili Düzenlemelerdeki Eksikliklerin Giderilmesi Talebi | Anadolu Eğitim, Öğretim ve Bilim Hizmetleri Sendikası
Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası
3935 Sayılı Kanunda Muhakkik İle İlgili Düzenlemelerdeki Eksikliklerin Giderilmesi Talebi

3935 Sayılı Kanunda Muhakkik İle İlgili Düzenlemelerdeki Eksikliklerin Giderilmesi Talebi

498-24/7889                                                                                                Tarih:28/05/2024

Konu: 3935 sayılı kanunda muhakkik ile ilgili düzenlemelerdeki eksikliklerin giderilmesi talebi

  T.C.

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

 

  Ä°lgi:  a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu

          b) 3935 sayılı Devlet Memurları Disiplin YönetmeliÄŸi

                 

    Devlet memurlarının idari soruÅŸturmalarının temel esaslarının çerçevesi Anayasa ile çizilmiÅŸ, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu da 7. Bölümde “disiplin” baÅŸlığı altında, bu temel ilkeler ışığında devlet memurlarının uyması gereken kuralları ve bu kurallara riayet edilmediÄŸi takdirde uygulanacak müeyyideleri etraflıca belirlemiÅŸtir. Fakat Devlet Memurları Kanunu, cezaları kimin vereceÄŸine deÄŸinmiÅŸ olmakla birlikte,  soruÅŸturmanın nasıl ve kimler tarafından yürütüleceÄŸi konularını yönetmeliÄŸe bırakmıştır. 3935 sayılı Devlet Memurları Disiplin YönetmeliÄŸinin 28. maddesinin 2. ve 3. fıkralarında;

“Disiplin soruÅŸturması, memurlar arasından görevlendirilen muhakkik ya da teftiÅŸ, denetim ve soruÅŸturma yapmakla görevli memurlar eliyle yapılır. Disiplin soruÅŸturmasında birden fazla memur birlikte görevlendirilebilir.” ve

“Disiplin soruÅŸturmasında muhakkik görevlendirilmesi hâlinde muhakkik, hakkında soruÅŸturma yapacağı memurdan hiyerarÅŸik olarak alt seviyede olamaz.”

düzenlemeleri mevcuttur. Ayrıca 29. maddenin ilk fıkrasındaki “…kendisini görevlendiren disiplin amirinin bütün yetkilerini haiz olup…” ifadelerinden de muhakkiklerin disiplin amiri tarafından görevlendirildiÄŸi anlaşılmaktadır. Anayasamızda temel hak olarak düzenlenen “adil yargılanma hakkı” idari soruÅŸturma açısından da bir temel ilkedir. soruÅŸturmanın kapsamlı, adaletli ve  hakkaniyetli yürütülmesi esastır. Fakat uygulamada çoÄŸu defa muhakkiklerin tanıdığı idareci arkadaşının soruÅŸturmasına baktığı görülmektedir. Özellikle ilçelerde hemen her memurun birbirini tanıdığı bir gerçektir. Özellikle idareci olan muhakkiklerin, öÄŸretmenlerin soruÅŸturmasında soruÅŸturma izni veren amirlerin (idarecilerin) lehine tavır almaları olası olmaktadır. . Her ne kadar idari de olsa ortada bir soruÅŸturma gerçeÄŸi olduÄŸundan burada Ceza Muhakemeleri Kanunu (CMK) ve Ä°dari Yargılama Usulü Kanunu(Ä°YUK) maddelerine atıf yapmak hukuk mantığı ile örtüÅŸecektir. ÖrneÄŸin CMK da bulunan “hakimin reddi” gibi bir müessesenin “muhakkikin reddi” olarak Disiplin YönetmeliÄŸinde olması gerektiÄŸi kanaatindeyiz. Benzer ÅŸekilde çekinme sebeplerinin muhakkik için de düzenlenmesi yerinde olacaktır. Yine kanımızca, Muhakkiklerin arabuluculuk sisteminde olduÄŸu gibi eÄŸitim verilerek bir havuz sisteminden atanması daha uygun olacaktır.

            Tüm bu açıklanan gerekçelerle ilgili yönetmelikte gerekli eklemelerin yapılması için ilgili kurum ve kuruluÅŸlarla çalışmalar yapılması ve yapılacak çalışmalar hakkında sendikamızın bilgilendirilmesi hususunda

            GereÄŸini arz ederim.