Sayı: 394-24/7785 Tarih: 24/04/2024
Konu: Toplu Sözleşme Gereği Artırımlı Ek Ders Uygulaması, Ayrım Yapılmaksızın Tüm Öğretmen Ve İdareciler İçin Uygulanmalıdır
T.C.
MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI
İlgi: a) Hizmet Kollarına Yönelik Mali Ve Sosyal Haklara İlişkin 2024 ve 2025 Yıllarını Kapsayan 7. Dönem Toplu Sözleşme
b) Millî Eğitim Bakanlığı Yönetici ve Öğretmenlerinin Ders ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Karar
2024 ve 2025 yıllarını kapsayan 7. dönem toplu sözleşmesinin 8. maddesinde yüksek lisans ve doktora yapan öğretmenlerin ek derslerinin %7 ve %20 artırımlı ödenmesi kararlaştırılmıştır. Bunun yanında Milli Eğitim Bakanlığı Yönetici Ve Öğretmenlerinin Ders Ve Ek Ders Saatlerine İlişkin Kararın “Ders Niteliğinde Yönetim Görevi” başlıklı 10. maddesinin muhtelif fıkralarında idarecilerin; e fıkrasında ise rehber öğretmenlerin yaptıkları eğitim öğretim ve yönetim faaliyetlerinin madde başlığı ile de sabit olduğu üzere ders niteliğinde olduğu açıkça anlaşılmaktadır. Yine aynı kararın “İşletmelerde Meslek Eğitimi” başlıklı 15. maddesinin 1. fıkrasında meslek eğitimi yapılan okullarda yönetici ve öğretmenlerin yaptığı koordinatörlük görevinin ek ders görevi sayıldığı duraksamaya yer olmadan belirtilmiştir.
Tüm bu düzenlemelere rağmen Toplu sözleşmenin ilgili maddesinde kullanılan “fiilen derse giren” ifadesi bilinçli olarak tercih edilen bir ifade olmadığı açıktır. Yoksa kamu çalışanlarının özlük haklarını güçlendirmek için yapılan bir sözleşmede ikilik çıkarılma ihtimalinin söz konusu olmayacağı düşünülmektedir. Yoksa, eğitim görevlilerinin akademik kariyer çalışmalarını destekleyen ve teşvik eden yasal düzenlemelerin, bunu yaparken memurlar arasında ayrım yapması, aynı odayı teneffüs eden çalışanların bir kısmına teşvik verip bir kısmını kapsam dışı bırakmasının ne hukuki, ne de vicdani zeminde karşılığı olamaz. Ayrıca mevcut durumun çalışma barışını da sekteye uğrattığı ve uğratmaya devam edecek olması kaçınılmazdır.
Bu gerekçelerle rehber öğretmenlerinin, meslek dersi öğretmenlerinin, müdür, müdür başyardımcısı ve müdür yardımcılarının, yaptıkları yüksek lisans ve doktora çalışmaları dolayısı ile, tıpkı meslektaşları gibi artırımlı ek ders almaları hakkaniyetli olacaktır. İlgili toplu sözleşme hükmünde geçen; “fiili olarak derse giren” ifadesini lafzi yorumla değil, anayasal yorum sistematiğinde önemli yeri olan sistematik ve gai (amaçsal yorum) ilkeleri ile değerlendirilerek bu sorunun giderilmesi, gerekiyorsa metinde düzenleme yapılarak bu adaletsizliğin kaldırılması ve yapılacak çalışmalar hakkında sendikamıza bilgi verilmesi hususunda,
Gereğini arz ederiz.