Siyasilerin Değil, Tüm Eğitim Çalışanlarının Sendikası

Hedef Sorunları


Bir önceki yazımda DOĞRU HEDEF yada hedefin doğru konulması nasıl olur sizlerle paylaşmıştım. Bu yazımda ise hedef koyarken nelere dikkat etmek gerekir başka bir ifadeyle hedef sorunları nelerdir? den bahsedeceğim.

  1. HEDEFSİZLİK: Hedefsiz olan kişi ya depresyon durumdadır ya da kendini akışa bırakmış huzuru bozulmasın diye harekete geçmeyen kişidir. Burada depresyonu yok etmek ve hedef koydurmak için uğraşılmalıdır. Hedefi olmayan kişinin ulaşacağı ya da kaçınacağı bir şey yok demektir. Depresyon içinde korkudan yanlış yapmamak için savrulan kişi için hedef yoktur. Ya da kendini hayatın akışına bırakan kişi için hedefsizlik söz konusudur.
  2. ÇOK HEDEF: Burada çok fazla kriteriniz olmasından bahsediyorum. Örneğin eş seçerken hem yakışıklı/güzel, hem zengin, hem kariyerli olsun demektir. Çok fazla kriteriniz, şartınız varsa hedef sorunlu hale gelir. Kriterleri çok olanlar hedefe giderken zorlanırlar. Onun için az ama sağlam kriterler belirlemek sanırım en dengeli olanı. 
  3. HEDEFE KATILIM: Hedefin seçiminde sizin ne kadar katkınız var. Sizin hedefiniz mi yoksa başkasının mı? Bu hedef anne-babanızın size koyduğu hedef mi yoksa sizin iradenizle seçiminiz mi? Koyulan hedefte sizin katkınız yoksa o hedef dağılır. Bazen başkalarının sizin için koyduğu hedeflere öyle alışırsınız ki sanki sizin hedefiniz, planınız gibi hissedersiniz. Çoğu anne-babanın çocukları için koyduğu bir meslek planı vardır. Ama esas mesele çocuğun kendisinin ne istediği ve neyi başarabileceğidir. Koyulan hedefte, yapılan planda çocuğun isteği, yeteneği yoksa o hedef dağılacaktır. Bunu erken fark edebilmek can alıcı noktadır.
  4. HEDEF MOTİVASYONUN BÜYÜKLÜĞÜ(ödül-ceza büyüklüğü): Hedefe ulaştığınız zaman elde edeceğiniz kazanımın büyüklüğü ya da ulaşamaz iseniz karşılaşacağınız cezanın büyüklüğü hedefe motivasyonunuzu büyük ölçüde etkiler. Aynı zamanda size verilecek ya da sizin verdiğiniz ödül ve ya ceza güvenilir olmalı. Örneğin bir böceği kaç liraya yersiniz. Size verilen lira artıkça o böceği yeme ihtimaliniz artar. İsteği okula girince, bir işi bitirince , bir ürüne çok iyi bakınca ödül olarak ne kazanacak. İşte işin, emeğin sonucunda elde edeceği kazanım ne kadar büyükse o hedefe motivasyon o kadar büyük olur. Yada yapmadığı zaman çekeceği sıkıntı ne kadar büyükse yine motivasyon o  kadar yüksek olur. Bazı insanlar cezayla motive olurken, bazıları ödülle olur. Bunu iyi tespit etmek önemlidir. Bizim toplum için konuşursak genelimiz önce ceza ile motive oluruz, başardıkça da ödülle motive olmaya devam ederiz.
  5. HEDEFİN YAKINLIĞI: Genelde hemen sonuç almak isteriz. Verdiğimiz emeğin karşılığını hemen almak ister, hedefe ulaşmak çabuk olsun isteriz. Temsil sistemi olarak dokunsallar yakın hedeflere daha çabuk ulaşırken, görseller ise daha uzak hedeflere motive olabilirler. Lise öğrencisi için yıl sonu ortalamasının doksan ve üzeri olması yakın bir hedef iken, başka bir lise öğrencisi için üniversite bitirdikten sonra genetik alanında yurtdışında yüksek lisans yapmak uzak bir hedeftir. Uzak hedeflere motive olanların daha başarılı olduğu görülmektedir. Tabi ki koyduğu hedefin gerçekçi olması şartıyla.
  6. HEDEFİN GERÇEKÇİ OLMAYIŞI: Hedefin gerçekçi olup olmadığına daha önceki yazımda belirttiğim gibi ETKİ ALANANI VE İLGİ ALANI olarak baktığımızda anlayabiliriz. Bir hedef, kişinin başarabildiklerinin, yeteneklerinin çok altında ya da çok üstünde olursa ETKİ ALANI olarak gerçekçi değildir. Hedef çok az bir çabayla ulaşılabilir ise cazibesini kaybeder. Yine yüz metre koşabilen birine maraton hedeflersen, hedefe ulaşamayacağını anlayan kişi özgüven sorunu yaşar.
  7. B PLANININ OLMAYIŞI: Tek ve olmazsa olmaz bir hedef kişide kaygıya sebep olur. Seçeneksizlik stres yaratır. Mutlaka hedefiniz B ve C planlarınız olması gerekir. Sadece Tıp okumak istiyorum diyen bir öğrenci çok dar bir eşiğe sıkışmış olur ki bu da kaygı ve dikkat sorunları getiririr.
  8. BÜYÜK HEDEFİ GÖZ ÖNÜNDE TUTAMAMAK: Hedefe ulaşmak isterken çeşitli sorunlarla karşılaşırız, bazen yılgınlık bıkkınlık yaşarız. İşte bu zamanlarda bizim büyük hedefi hep göz önünde tutmamız, unutmamamız gerekir. Yani ben bunca zahmete, çileye iyi bir meslek sahibi olmak, rahat ve konforlu bir hayat için katlanıyorum diyebilmektir. Büyük hedefi unutursak dayanmak için gücümüz kalmaz.
  9. HEDEFİN KİŞİNİN ZEMİNİYLE UYUŞMAMASI: Kişini zemininde kasıt; kişinin düşünce kalıbı olarak, kişilik olarak, değerli bakımından bulunduğu zemindir. Bu zeminler: BAŞARI ZEMİNİ, ANKSİYETE ZEMİNİ, DEPRESYON ZEMİNİ, HUZUR ZEMİNİ olarak 4 ayrı zemindir. Kişi farklı kimliklerde farklı zeminlerde olabilir. Mesela işyerinde başarı zeminindedir çok başarılı işler yapmaktadır. Takdir toplamaktadır. Fakat ebeveyn kimliğinde (anne ya da baba) ANKSİYETE zemininde çok kaygılı, takıntılı stresli biri olarak aynı başarıyı çocuklarına karşı gösterememektedir. Ama kişi ortalama olarak bu dört zeminde kendisini bir yere konumlandırır. Ağırlık bazı kimselerde BAŞARI zemini olur. Bazı kişiler ise çok fazla uğraşmayı seçmez, nasıl geldiyse öyle yaşar, halinden memnundur, kafa yoracağı, emek harcayacağı işlere girmez uğraşmaz. Azıcık aşım kaygısız başım madundadır ki biz buna HUZUR zemininde olanalar diyoruz. İşte hedef koyarken kişinin ağırlıklı zeminine göre hedef koymak önemlidir. Devamlı başarı isteyen, yükselmek isteyen, zemini BAŞARIDA olan bir kişiye çiçek bakmak, domates yetiştirmek gibi hedefler işlemez. Huzur karesinde olan bir kişiye de yüksek lisans sonrada doktora yap hedefi zeminiyle uyuşmaz. Kişi depresyonda ise önce bu sorununun çözülmesi gerekmektedir ki hedef koyabilesiniz.
  10. HEDEFLERİN ÇATIŞMASI: Kişinin çok fazla hedefi var ve hepsi için uğraşıyor. Bir yandan işinde başarılı bir proje yürütüyor, bir yandan bir sivil toplum kuruluşunun başkanlığını yürütüyor, diğer yandan özel bir iş kurdu onun başında, bu arada evlilik planı var ve doktora öğrencisi. Bu hedefler bir süre sonra çatışmaya başlar ve bazılarını elemek zorunda kalır. Eğer elemez ise hiçbirini tam anlamıyla gerçekleştiremez. Hem çocuk yaparım hem de kariyer modu buna örnektir.

 

Sonuç olarak istediğinizi gerçekleştirmede bir sorun yaşıyorsanız sorun hedefle ilgili olabilir. Eğer sorun hedefle ilgili ise yukarıdaki maddelerin biri ya da birkaçı ile ilgili bir sorun yaşıyor olabilirsiniz. Hedeflerinize ve kendinize bir de bu gözden bakın. Görüşmek üzere..

KAYNAK: Optimum Denge Modeli

 

Deniz KULA

AES Çanakkale İl Temsilcisi

Aes Mutfak
Yazara ait diğer yazılar Milli Eğitim Bakanlığı Sosyal Etkinlikler İzin Yönergesi Hakkında

2020-01-29

HANGİ LİYAKAT?

2020-01-13

LİYAKAT NEDEN ÖNEMLİ?

2020-01-09

2018 PISA SONUÇLARI DEĞERLENDİRMESİ

2019-12-05

GELECEĞİMİZİN MANEVİ MİMARLARI ÖĞRETMENLERİMİZ

2018-11-26

İl İçi Mağduriyeti Çözüm Bekliyor

2018-09-28

“Batsın Sizin Sınavınız da Eğitim Sisteminiz De…”

2018-06-08

LGS SONRASI

2018-06-07

THOMAS EDISON VE MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI

2018-05-25

Bir Annenin Kaleminden Anneler Günü'ne Özel

2018-05-12

Hedef Sorunları

2018-04-25

Yeni Yerleştirme Sistemiyle Anadolu Liseleri Çok Kan Kaybedecek

2018-04-11

Dilovası'ndaki Öğretmenler

2018-03-23

MEB 2017 İstatistikleri Işığında 2018 Yılında Atama Alacaklıyız

2018-03-15

Doğanın Mucizesi, Umudumuz Kadın

2018-03-08

Doğru hedef nedir?

2018-02-16

Yeni Açıklanan Üç Çemberli Liselere Kayıt Sistemi Sorunu Çözer Mi?

2018-02-15

MEB: “Öğretmene Değil, Robota İhtiyacımız Var!”

2018-02-13

Toplumu Siyaseten Ayrıştıran Tarafgir Kitaplar Devlet Okullarında Okutulamaz

2018-01-22

Aradığınız Psikolojik Danışmana Şu Anda Ulaşılamıyor

2017-12-22

Güzel günler sana gelmez, sen onlara yürüyeceksin (Hz Mevlana)

2017-12-21

Tam Gün Eğitime Geçilmesi İle Birlikte Öğretmenlerin Ortaya Çıkan İhtiyaçları

2017-12-19

Liseye Yerleşmede Yeni Sistem İkinci 28 Şubat Olmasın

2017-11-21

Nitelikliyse Okuldur, Değilse Bina

2017-11-09

OKUL ÇANTALARININ AĞIRLIĞI ÇOCUKLARIMIZIN SAĞLIĞINI OLUMSUZ ETKİLİYOR

2017-10-16

EĞİTİMDE ÖĞRETMEN NİTELİĞİNİ ELEŞTİRENLERE CEVABEN;

2017-10-02

BAĞCIYI DÖVMEYELİM,ÜZÜM YİYELİM

2017-09-20

Lise 1 Türk Dili ve Edebiyatı kitabında Atatürk yok

2017-09-19

Nasıl Bir Eğitim?

2017-09-14

Memur Sen' e Neden Kızarsınız ki?

2017-08-23

Yeni Müfredat, “Yeni Nesil Yetiştirme Projesi” ne Uygun

2017-08-11

Affedin Bizleri!

2017-08-20

Eğitimcilerin Sessiz Çığlığını Duyun

2017-07-04

MOBBİNG VE MOBBİNGLE MÜCADELE YÖNTEMLERİ

2017-06-14

BANDIRMA VAPURU ve TERK EDİŞLER

2017-05-16

Rehberlik Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar

2017-05-05

Devlet Asgari Ücretin Altında Öğretmen Çalıştırıyor

2017-03-07

Mesleki Ve Teknik Eğitimin Gelişimi

2017-02-23

Mesleki Eğitim Ve İnovatif(Yenilikçi) Girişimcilik

2017-01-23

KAHRAMAN ŞEHİDİN FETHİ SEKİN’E SAHİP ÇIK ELAZIĞ!

2016-12-21

Kahraman Türk Halkına Açık Mektup

2016-12-22

ÖĞRETMENLER GÜNÜ ÜZERİNE

2016-11-29

ALEMDEN MAKSAT İNSANDIR” (HZ. MEVLANA)

2016-10-04

KAPATIN EĞİTİM FAKÜLTELERİNİ

2016-10-04

FARKINDA MISINIZ?

2016-10-04

SENDİKAL MÜCADELE VEYA HEPHAİSTOS'UN AZMİ

2016-10-04

Güneş Bu Topraklarda Uzun Yıllardır Batıdan Doğar

2016-10-04

KÜRESELLEŞME

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI’NDA UMUT VAR

2016-10-04

EBS LİLER HANYA’YI VE KONYA’YI GÖRMELİ!

2016-10-04

FİLİSTİN NEDEN FİLİSTİN

2016-10-04

GAZZE'YE BOMBA YAĞIYORDU, BİZ ŞARKI SÖYLÜYORDUK

2016-10-04

GİTTİKLERİ GİBİ GELMESİNLER!

2016-10-04

ZEYTİN OLMA AMA İNSAN OL!

2016-10-04

BİZ KÖTÜ BİLİRDİK...

2016-10-04

ANLIYOR MUSUNUZ? SANMIYORUM...

2016-10-04

BİTİŞİK EĞİK YAZI ÜZERİNE

2016-10-04

DÜŞÜNEN VE DÜŞÜNDÜREN ÖĞRETMEN

2016-10-04

MERHAMET YA BAKAN !

2016-10-04

ÖĞRETMEN NEDEN ŞİDDETE UĞRUYOR?

2016-10-04

BİR ÖĞRETMEN MESLEĞİNDEN NASIL SOĞUTULUR?

2016-10-04

ÖĞRETMENLERE NÖBET ZORUNLULUĞU VAR MI?

2016-10-04

ADAY ÖĞRETMEN, ADAY KÖLE DEĞİLDİR!

2016-10-04

ALIN TERİ

2016-10-04

MEVLÂNÂ VE ŞEB-İ ARÛS

2016-10-04

ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI 9 YAŞINDA

2016-10-04

BEYİN”MİŞ”

2016-10-04

OKUL KONTENJANLARI SORUNU

2016-10-04

İLLER ARASI TAYİN AZALACAK

2016-10-04

ERGENLERİN EN BÜYÜK SORUNU: KİMLİK KRİZİ

2016-10-04

ŞİDDETSİZ OKUL HAYAL Mİ?

2016-10-04

8 MART DÜNYA KADINLAR GÜNÜNDE KADIN SORUNLARINI TARTIŞMAK

2016-10-04

SINAV ODAKLI EĞİTİM SİSTEMİMİZ

2016-10-04

ÜLKEMİZDE OKUMA KÜLTÜRÜ, SORUNLAR VE ÇÖZÜM YOLLARI

2016-10-04

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SORUNLARI

2016-10-04

EĞİTİMDE EMPATİNİN ÖNEMİ

2016-10-04

BİR İLERİ BİR DELİ‏

2016-10-04

MUTLULUK

2016-10-04

EĞİTİM-ÖĞRETİM SARMALI

2016-10-04

8 MART VE KADINLARIMIZ

2016-10-04

NEDEN ANADOLU EĞİTİM SENDİKASI?

2016-10-04

SENDİKALİTENİ SEÇ

2016-10-04

SAYIN DİNÇER’E AÇIK MEKTUP

2016-10-04

BEN BİR ÖĞRETMENİM!

2016-10-04

ROTA-ROTASYON

2016-10-04

SINIRLI DEMOKRASİ YETMEZ...

2016-10-04

24 KASIM’DA SEVMEYİN BİZİ…

2016-10-04

BAKANLARA BÜYÜK ZAM!...

2016-10-04

YENİ SINAV SİSTEMİNE BİR BAKIŞ

2016-10-04

ALAN DEĞİŞTİREN ÖĞRETMENLER MUTSUZ!

2016-10-04

KÖLELİK: ÇAĞDAŞ BİR YAŞAM BİÇİMİ

2016-10-04

EĞİTİMDE KALİTE BÖYLE Mİ ARTAR?

2016-10-04

MADENCİNİN YAZGISI

2016-10-04

BİZ ÖLELİM,SEN YAŞA SENDİKACI!

2016-10-04

Mağdur Olmayan Var Mı ?

2016-10-04

Menfaatleri için haksızlıklar karşısında susanlara ithaftır

2016-10-04

Öğretmen Gül Açarsa Okullar Gülistan Olur

2016-10-04

Eğitimcilerin Sorunları Ne Zaman Bitecek?

2016-10-04

Okul İdari Kadroları Ve Öğretmenler

2016-10-04

Okul Adı Altında Hapishaneler

2016-10-04

MEB’e Acil Kan Aranıyor!

2016-10-04

Önce Çocuktular Sonra Sapık, Katil Ve Hırsız Oldular

2016-10-04

Uyan Türkiyem!

2016-10-04

Eğitimciler Biat Ederse, Toplum da Biat Eder

2016-10-04

Sendika Neden Önemlidir?

2016-10-04

ÜCRETLİ ÖĞRETMENLER SAHİPSİZ DEĞİLDİR.

2016-10-04

Neden Anadolu Eğitim Sendikası (AES)

2016-10-04

23 NİSAN’DA TÜRKİYE’DE ÇOCUK GERÇEĞİ

2016-10-04

Lise Edebiyat Eğitimine Ve Edebiyat Ders Kitaplarına Genel Bir Bakış

2016-10-04

BU MİLLET BU SİYASET DİLİNE MARUZ KALMAYI HAK ETMİYOR

2016-10-04

ÖĞRETMENLER

2016-10-04

Milas Milli Eğitim Müdürlüğü Usule Aykırı Banka Promosyon Komisyonu Kurdu

2016-10-04

Okula Uyum Süreci

2016-10-04

Farkı İsminde Saklı Bir Sendika: Anadolu Eğitim Sendikası

2016-10-04

AZİZ SANCAR’IN DURUŞU” DERS OLARAK OKUTULMALI

2016-10-04

SENDİKALI OLMAK HAK, AES Lİ OLMAK AYRICALIKTIR

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIĞI!

2016-10-04

DÜŞÜNEBİLMEK !

2016-10-04

ÇOCUĞUMU KİM OKUTSUN?

2016-10-04

TEK SORUN EĞİTİM

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM BAKANI YILMAZ VURAL OLSUN!

2016-10-04

İYİ Kİ KOALİSYON HÜKÜMETİ YOK !!!

2016-10-04

“OKULLARIN SPOR PARALARINI İSTİYORLAR “

2016-10-04

MİLLİ EĞİTİM SINIFTA KALDI!

2016-10-04

15.000 ÖĞRETMEN ATAMASININ BRANŞ DAĞILIMI !!!

2016-10-04

SALLA BAŞINI AL MAAŞINI!

2016-10-04

37 BİN “DÜZ ÖĞRETMEN” ALIMI YAPILACAK !!!

2016-10-04

YAN ALAN SAÇMALIK, ALAN DEĞİŞİKLİĞİ HAKTIR!

2016-10-04

ÇİFT DİPLOMALI ÖĞRETMENLERİN HALİ NE OLACAK?

2016-10-04

BİNLERCE KADROLU ÖĞRETMEN “EŞSİZ” VE “İŞSİZ” KALACAK !!!

2016-10-04

ERKEN MÜDEHALE HAYAT KURTARIR

2016-10-04

BİZDEN MEB’ E MEKTUP

2016-10-04

AVRUPALAMA!

2016-10-04

İSTANBUL’A KAR YAĞMADAN TÜRKİYE’YE KIŞ GELMEZMİŞ

2016-10-04

BIRAKINIZ YAPSINLAR, BIRAKINIZ GEÇSİNLER

2016-10-04

SÖZLEŞMELİ ÖĞRETMENLİK

2016-10-03